Instagram of Pinterest?

Na een training ‘Company Branding via Social Media’ krijg ik vaak dezelfde vraag. “Op elk sociaal netwerk aanwezig zijn kost veel tijd. Gebruik ik voor het visuele stuk van mijn Social Media strategie beter Pinterest of Instagram?”.

Beiden zijn snel groeiende sociale media voor visuele content. Instagram overtroeft met 400 miljoen gebruikers Pinterest met haar 100 miljoen gebruikers. Ook in activiteitsgraad scoort Instagram beter dan Pinterest. Volgens onderzoek in Nederland (Newcom Research in 2014) checkt 38% van de Nederlandse Instagram gebruikers dagelijks zijn account ten opzichte van 12% van de Pinterest gebruikers. Wat waarschijnlijk redelijk gelijk in percentage naar België door te trekken is. Maar jouw keuze hangt natuurlijk niet enkel af van deze aantallen.  

Wie veel op deze netwerken vertoeft, zal zeggen dat ze niet met elkaar te vergelijken zijn. Op Instagram post je als persoonlijke gebruiker foto’s die je meestal zelf maakt. Foto’s over je eigen leven. Een selfie, een ussie, blote voetjes op het strand, een zonsopgang, een bordje lekker eten. Beelden waarvan je in eerste instantie voor je bedrijf zou denken, wat moet ik daar dan mee? Maar Instagrammers gebruiken in hun enthousiaste foto’s vaker jouw producten of merknaam dan je zou vermoeden. Check maar eens! En op dit platform is het helemaal niet vreemd om als onbekende ondernemer, of zelfs mogelijke nieuwe werkgever, te reageren. Er hangt namelijk een sterke ‘comment & like cultuur’ op Instagram. Los, toegankelijk en positief!

 

   

 

Terwijl het op Instagram voornamelijk om persoonlijke foto’s gaat worden op Pinterest bestaande beelden gedeeld. Dat kunnen beelden van jouw website of webshop zijn. Op ‘moodboards’, ter inspiratie. De voorbereiding van een trouwfeest, een verbouwing, mooie schoenen, kunst, architectuur. En nog veel meer dan wat de aangeboden categorieën op Pinterest doen vermoeden. Maar zelden tot nooit de foto’s van een eigen huis, of eigen trouwfeest. Hier hoop je als zakelijk account dat mensen jouw ‘pins’ gaan repinnen of bewaren onder hun ‘vind ik leuks’. Een commentaar plaatsen onder een beeld van iemand, is hier veel ongebruikelijker dan op Instagram. Dus veel minder engagement. Maar het grote voordeel is dat zo’n beeld ook weer vanzelf doorklikt naar jouw site, als het van daaruit is gepind. Zorg dus voor pinbuttons op jouw eigen site of webshop, als je besluit Pinterest zakelijk in te zetten.  

 

   

 

Een voordeel van Instagram is dat het zeer eenvoudig is en weinig tijdsintensief. Neem op de leuke momenten van je werkdag snel een foto en gooi en hem met een mooie filter op het net. En luister goed wat er over je merk of productengroep gepost wordt. Instagram is ook gemakkelijk te integreren met Facebook. Pinterest vraagt om een sterk groeiende account te worden iets meer werk van je, maar in een zakelijke context is het wel gemakkelijk dat het op desktop werkt. Instagram werkt voor ‘posten’ enkel op mobiele apparaten. 

Dit zijn de feiten. Nu mijn persoonlijke mening. En die is dat in de meeste gevallen de twee elkaar perfect aanvullen. Instagram geeft een echte sfeer weer. Wissel met je zakelijke account sfeerbeelden achter de schermen af met quotes, zakelijke presentaties, events en foto’s van medewerkers in actie. Pinterest leent zich dan weer veel beter voor ‘how to’ verhalen, blogs en foto’s van je producten. En voor het delen van beelden die niet noodzakelijk de jouwe zijn. Pinterest leent zich ook beter om bezoekers naar je website te trekken, want die conversie krijg je op Instagram alleen voor elkaar als je vanuit een foto verwijst naar de url in je bio. 

Beiden zijn gemakkelijk doorzoekbaar door hashtags, dus een goede manier om te beslissen is om jouw merknaam, bedrijfsnaam of producten te doorzoeken. En beoordeel welke beleving het best bij jouw cultuur past.

Zou je meer willen weten over de voordelen van Instagram of Pinterest of twijfel je over de juiste strategie voor jouw bedrijf? Neem gerust contact met ons op!

Verhoog je omzet met een digitale strategie
Hoe zet je digitale marketing in binnen je onderneming?
“We moeten inzetten op social media want onze concurrenten doen dat ook!”, is een stelling die ik vaak te horen krijg. Dat zou natuurlijk niet de reden mogen zijn om ermee te starten. Uiteraard moet je social media inzetten als bedrijf… en dringend als je dat nog niet doet. Maar doe dit om je eigen onderneming naar een hoger niveau te tillen.          
Klantencase
Ambassadors! De ogen, oren en stem van je bedrijf
Actief Interim is een uitzendgroep met ambitie! Ze zijn dan ook niet voor niets één van de snelst groeiende uitzendgroepen van België. Op 30 jaar tijd klom Actief op tot de zevende plaats in de Interim Ranking van de Trends Top 30 000. En de groei zet zich voort met een duidelijke ambitie: doorgroeien tot de top 5 van de interimranking en blijven werken aan de verdere uitbouw van een volledig n
Euro Gijbels zet in op Company Branding en Social Media
Digitaal marketingproject bij Euro Gijbels
Euro Gijbels is een groente- en fruit distributeur in Geel met een eigen vestiging in Spanje. Het familiebedrijf staat voor kwaliteit, flexibele service en een gedrevenheid om te innoveren. Euro Gijbels heeft alles in eigen beheer, van aankoop tot verpakking en van transport tot IT. Behalve groenten en fruit biedt de familie ook een 4de gamma aan waaronder versneden producten, olijven, soep en kru
Zomerse social media tips!
5 tips voor de Summer Slowdown
Is het kort door de bocht als ik ervan uit ga dat veel sectoren tijdens de zomermaanden een ‘rustigere’ periode tegemoet gaan? Voor de meeste bedrijven biedt deze periode doorgaans wat ademruimte en tijd om de batterijen terug op te laden. Maar anderzijds kan dit ook betekenen dat je een uitdagendere periode moet doorkomen. Hoe zorg je er juist voor dat je in het vizier blijft tijdens
Tips & tricks
Heb jij al een back-up plan?
Wat zou jij doen moest je je data kwijt zijn? Of het nu gaat om foto’s op je telefoon of persoonlijke bestanden die je op je lokale laptop hebt bewaard, we besteden weinig aandacht aan het maken van een back-up hiervan. Toch kan het 'verliezen' van deze data voor jou erg vervelende gevolgen hebben en gebeurt dit meestal ook wanneer dit jou het minst uitkomt. Uit onderzoek is geb
Pin plezier!
Nieuw! Organiseer je Pinterest pins en borden nu nog beter
Het social mediakanaal Pinterest heeft een aantal nieuwe functies geïntroduceerd op hun platform. Zo kan je onder andere borden archiveren en pins in je eigen volgorde zetten. Pinterest heeft deze functies mogelijk gemaakt, zodat gebruikers gemakkelijker kunnen plannen en een beter overzicht hebben over hun projecten. We zetten graag de nieuwe features voor je op een rijtje: Secties toevoeg
Stel -hoe dan ook- de klant altijd centraal
The battle of the departments
“Zorg dat je salesmensen eindelijk in het gareel lopen. Zij zijn nooit in orde met hun bezoekrapportjes en leven van dag tot dag. Anders wordt ‘marketing automation’ natuurlijk nooit wat!” De zaal lag in een deuk om de tip van deze spreker. Alle marketeers knikten bevestigend en knipogend naar elkaar. Ik zat erbij. En keek rond. Voelde de stomp op mijn oude saleshart. Even vechten tegen
Nieuw jaar, nieuwe opportuniteiten
5 Digitale Marketing Trends voor 2018
Het nieuwe jaar is net begonnen. Prachtig moment om terug te kijken op een boeiend 2017, maar vooral ook uit te kijken naar een nieuw jaar vol verse opportuniteiten en trends. Niets is een zekerheid, maar toch lijsten we graag even de voorspelde digitale marketing trends voor het jaar 2018 op. Ready, set, go! Video3 In Digital Marketing kwam video reeds uitgebreid aan bod. Toch zijn er enk
You’ll work smarter, not harder
De recruiter, meer dan een matchmaker?
Drie uur had ze binnen gezeten bij het uitzendbureau. Twee uur voor testen en een uurtje voor een interview. Het was een leuk gesprek, dat zeker! Maar ze kwam voor werk en helaas was ze zonder jobvoorstellen weer buiten gewandeld. ‘We houden je op de hoogte’ zei de vriendelijke Consultant nog, ‘en bekijk gewoon regelmatig onze site’. In de tram terug stuurde ze direct een LinkedIn invit
Meeliften op de 'experience economy'
Is ‘beleven’ mooier dan ‘bezitten’?
Situatieschets. Je zit op restaurant met je beste vriend(in) en bent aan het wachten tot je eten klaar is. Je hoort het belletje in de keuken, de ober snelt ernaartoe en komt jouw richting uit met een bord dat eruit ziet als een plaatje. Hij plaatst het bord voor je neus, mes en vork in de aanslag. "Wacht!" roept je vriend(in) – "nog snel even op beeld vastleggen." Herkenbaar? Of ben jij eerder
Hoe aftrekbaar zijn uw restaurantkosten?Download de fiscale gids

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief