Instagram of Pinterest?

Na een training ‘Company Branding via Social Media’ krijg ik vaak dezelfde vraag. “Op elk sociaal netwerk aanwezig zijn kost veel tijd. Gebruik ik voor het visuele stuk van mijn Social Media strategie beter Pinterest of Instagram?”.

Beiden zijn snel groeiende sociale media voor visuele content. Instagram overtroeft met 400 miljoen gebruikers Pinterest met haar 100 miljoen gebruikers. Ook in activiteitsgraad scoort Instagram beter dan Pinterest. Volgens onderzoek in Nederland (Newcom Research in 2014) checkt 38% van de Nederlandse Instagram gebruikers dagelijks zijn account ten opzichte van 12% van de Pinterest gebruikers. Wat waarschijnlijk redelijk gelijk in percentage naar België door te trekken is. Maar jouw keuze hangt natuurlijk niet enkel af van deze aantallen.  

Wie veel op deze netwerken vertoeft, zal zeggen dat ze niet met elkaar te vergelijken zijn. Op Instagram post je als persoonlijke gebruiker foto’s die je meestal zelf maakt. Foto’s over je eigen leven. Een selfie, een ussie, blote voetjes op het strand, een zonsopgang, een bordje lekker eten. Beelden waarvan je in eerste instantie voor je bedrijf zou denken, wat moet ik daar dan mee? Maar Instagrammers gebruiken in hun enthousiaste foto’s vaker jouw producten of merknaam dan je zou vermoeden. Check maar eens! En op dit platform is het helemaal niet vreemd om als onbekende ondernemer, of zelfs mogelijke nieuwe werkgever, te reageren. Er hangt namelijk een sterke ‘comment & like cultuur’ op Instagram. Los, toegankelijk en positief!

 

   

 

Terwijl het op Instagram voornamelijk om persoonlijke foto’s gaat worden op Pinterest bestaande beelden gedeeld. Dat kunnen beelden van jouw website of webshop zijn. Op ‘moodboards’, ter inspiratie. De voorbereiding van een trouwfeest, een verbouwing, mooie schoenen, kunst, architectuur. En nog veel meer dan wat de aangeboden categorieën op Pinterest doen vermoeden. Maar zelden tot nooit de foto’s van een eigen huis, of eigen trouwfeest. Hier hoop je als zakelijk account dat mensen jouw ‘pins’ gaan repinnen of bewaren onder hun ‘vind ik leuks’. Een commentaar plaatsen onder een beeld van iemand, is hier veel ongebruikelijker dan op Instagram. Dus veel minder engagement. Maar het grote voordeel is dat zo’n beeld ook weer vanzelf doorklikt naar jouw site, als het van daaruit is gepind. Zorg dus voor pinbuttons op jouw eigen site of webshop, als je besluit Pinterest zakelijk in te zetten.  

 

   

 

Een voordeel van Instagram is dat het zeer eenvoudig is en weinig tijdsintensief. Neem op de leuke momenten van je werkdag snel een foto en gooi en hem met een mooie filter op het net. En luister goed wat er over je merk of productengroep gepost wordt. Instagram is ook gemakkelijk te integreren met Facebook. Pinterest vraagt om een sterk groeiende account te worden iets meer werk van je, maar in een zakelijke context is het wel gemakkelijk dat het op desktop werkt. Instagram werkt voor ‘posten’ enkel op mobiele apparaten. 

Dit zijn de feiten. Nu mijn persoonlijke mening. En die is dat in de meeste gevallen de twee elkaar perfect aanvullen. Instagram geeft een echte sfeer weer. Wissel met je zakelijke account sfeerbeelden achter de schermen af met quotes, zakelijke presentaties, events en foto’s van medewerkers in actie. Pinterest leent zich dan weer veel beter voor ‘how to’ verhalen, blogs en foto’s van je producten. En voor het delen van beelden die niet noodzakelijk de jouwe zijn. Pinterest leent zich ook beter om bezoekers naar je website te trekken, want die conversie krijg je op Instagram alleen voor elkaar als je vanuit een foto verwijst naar de url in je bio. 

Beiden zijn gemakkelijk doorzoekbaar door hashtags, dus een goede manier om te beslissen is om jouw merknaam, bedrijfsnaam of producten te doorzoeken. En beoordeel welke beleving het best bij jouw cultuur past.

Zou je meer willen weten over de voordelen van Instagram of Pinterest of twijfel je over de juiste strategie voor jouw bedrijf? Neem gerust contact met ons op!

Pin plezier!
Nieuw! Organiseer je Pinterest pins en borden nu nog beter
Het social mediakanaal Pinterest heeft een aantal nieuwe functies geïntroduceerd op hun platform. Zo kan je onder andere borden archiveren en pins in je eigen volgorde zetten. Pinterest heeft deze functies mogelijk gemaakt, zodat gebruikers gemakkelijker kunnen plannen en een beter overzicht hebben over hun projecten. We zetten graag de nieuwe features voor je op een rijtje: Secties toevoeg
Stel -hoe dan ook- de klant altijd centraal
The battle of the departments
“Zorg dat je salesmensen eindelijk in het gareel lopen. Zij zijn nooit in orde met hun bezoekrapportjes en leven van dag tot dag. Anders wordt ‘marketing automation’ natuurlijk nooit wat!” De zaal lag in een deuk om de tip van deze spreker. Alle marketeers knikten bevestigend en knipogend naar elkaar. Ik zat erbij. En keek rond. Voelde de stomp op mijn oude saleshart. Even vechten tegen
Nieuw jaar, nieuwe opportuniteiten
5 Digitale Marketing Trends voor 2018
Het nieuwe jaar is net begonnen. Prachtig moment om terug te kijken op een boeiend 2017, maar vooral ook uit te kijken naar een nieuw jaar vol verse opportuniteiten en trends. Niets is een zekerheid, maar toch lijsten we graag even de voorspelde digitale marketing trends voor het jaar 2018 op. Ready, set, go! Video3 In Digital Marketing kwam video reeds uitgebreid aan bod. Toch zijn er enk
You’ll work smarter, not harder
De recruiter, meer dan een matchmaker?
Drie uur had ze binnen gezeten bij het uitzendbureau. Twee uur voor testen en een uurtje voor een interview. Het was een leuk gesprek, dat zeker! Maar ze kwam voor werk en helaas was ze zonder jobvoorstellen weer buiten gewandeld. ‘We houden je op de hoogte’ zei de vriendelijke Consultant nog, ‘en bekijk gewoon regelmatig onze site’. In de tram terug stuurde ze direct een LinkedIn invit
Meeliften op de 'experience economy'
Is ‘beleven’ mooier dan ‘bezitten’?
Situatieschets. Je zit op restaurant met je beste vriend(in) en bent aan het wachten tot je eten klaar is. Je hoort het belletje in de keuken, de ober snelt ernaartoe en komt jouw richting uit met een bord dat eruit ziet als een plaatje. Hij plaatst het bord voor je neus, mes en vork in de aanslag. "Wacht!" roept je vriend(in) – "nog snel even op beeld vastleggen." Herkenbaar? Of ben jij eerder
Wat als technologie de communicatie met klanten overneemt?
De Messenger Chatbot: Modernisering dankzij Artificial Intelligence
Vroeger moest je een winkel bezoeken om meer te weten te komen over een bedrijf. Tegenwoordig kan je op een website of Facebook-pagina terecht en op sommige websites kan je zelfs live chatten. Voor bedrijven is een live chat voeren een uitstekend middel om klanten of leads bij te staan met al hun vragen. Dit bestaat al een hele tijd, maar een live chat up & running houden is redelijk arbeidsin
Content delen en creëren om bekendheid op te bouwen
Waarom LinkedIn onmisbaar is voor kleine ondernemingen
Van alle sociale netwerken heeft LinkedIn ongetwijfeld het meest professionele imago. Moet je daar als zelfstandig ondernemer zijn? En hoe pak je dat aan? Moet je aanwezig zijn op LinkedIn? De vraag stellen, is ze beantwoorden. Natuurlijk moet je daar aanwezig zijn. LinkedIn is zoveel meer dan een kanaal waar je personeel kan vinden en waar je jezelf aan potentiële werkgevers kan voorstellen.
Wordt Instagram de ondergang van Snapchat?
Stories, the battle
Let me tell you a story… Er was eens een tijd waarin ik enkel picture perfect momenten met minstens 1 filter, aangepaste kleuren en betere lichtinval postte. Ja, mijn leven moest toch fabulous, fun, boeiend en cool overkomen online? Niet veel later begonnen deze perfecte, en vaak fake, foto’s te vervelen en kwam Snapchat met zijn stories op het toneel. Die deden me eraan herinneren dat o
Albert Einstein had geen Instagram, maar wel gelijk
#SocialMediaGeluk
"Ons geluk hangt af van de glimlach van anderen". Albert Einstein had geen Instagram, maar wel gelijk. Ik had deze week tijdens een training een interessante discussie over geluk op Social Media. Verander Einstein’s ‘glimlach’ in ‘likes’ en we hebben een prikkelend debat. "Elke post is positief, nooit een negatieve noot. Kijk eens hoe interessant ik ben. Hoeveel intelligente zaken ik
Ideaal om te interageren met je doelgroep
Today’s Lawyer: Social Media, de plek waar uw cliënten zijn
Social Media is geen doel op zich. Maar het is de sterkste en meest efficiënte manier om dichter bij uw cliënt te komen. Ik schreef hiervoor een artikel voor Today’s Lawyer. Omdat het voor de beroepsgroep van advocatuur en juristen niet vanzelfsprekend lijkt, maar het toch echt is. Meer informatie over hun magazine vindt u hier. Een geposte foto van u in toga samen met uw cliënt met de beg

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief