Stories, the battle

Let me tell you a story…

Er was eens een tijd waarin ik enkel picture perfect momenten met minstens 1 filter, aangepaste kleuren en betere lichtinval postte. Ja, mijn leven moest toch fabulous, fun, boeiend en cool overkomen online?

Niet veel later begonnen deze perfecte, en vaak fake, foto’s te vervelen en kwam Snapchat met zijn stories op het toneel. Die deden me eraan herinneren dat onze wereld helemaal niet perfect is of door een roze bril bekeken moet worden. Het was de introductie van de onbezonnen, no filter en not-so-picture-perfect verhaaltjes.

Vanaf nu kon ik me volledig laten gaan. De stories bleven immers maar een paar seconden. Lang leve selfies zonder make-up, bikinifoto’s zonder schroom en plaatjes zonder filter. Voortaan kon ik er zelfs uitzien als een eenhoorn, monster of bloemenmeisje dankzij de selfie features van Snapchat.

Snapchat filter bloemenmeisje #NoMakeup

Op dit moment heb ik nog 1 vriendin die Snapchat volop gebruikt, ook om te daten. De rest van mijn netwerk zie ik weinig of nooit nog op Snapchat verschijnen. Wel kan ik hun leven van naaldje tot draadje volgen op Instagram. Facebook stories toont mijn vrienden als doorzichtige spook profielen, maar er gebeurt weinig of niets mee merk ik uit eigen ervaring. Ik betrap mezelf er ook meer op dat ik Snapchat niet meer boeiend en fun vind, dat alles nu op Instagram te zien en beleven valt.

 

     

Facebook stories met doorzichtige profielen vs. Instagram stories

 

En waar gaan mensen naartoe? Kuddedieren als we zijn volgen we onze vrienden naar een plek die aanlokkelijker, nieuwer en spannender is. Het is nog wel een uitdaging om je story niet te gebruiken voor content die je tijdlijn niet haalde. Dat maakt dat niet alle stories interessant genoeg zijn om helemaal te bekijken. Content mag niet inboeten aan de plaats waar deze gepubliceerd wordt.

Instagram groeit enorm in aantal stories gebruikers per dag (250 miljoen t.o.v. 166 miljoen voor Snapchat). Denk daarbij dat Instagram 700 miljoen gebruikers heeft in totaal en je weet dat deze groei nog niet op zijn einde is. Ook op gebruikers wint Instagram het momenteel van Snapchat. Jongeren tot 19 jaar zijn op beide kanalen aanwezig. Naarmate ze ouder worden vinden we ze minder terug op Snapchat maar nog wel op Instagram.

Zal Instagram deze factoren kunnen blijven behouden en betekent dat de ondergang van Snapchat? Of zullen de Instagram stories evenzeer beginnen vervelen als Snapchat met iets nieuws op de markt komt? Ik heb geen glazen bol zoals dat weleens gaat in verhaaltjes, maar op dit moment lijkt de copycat het te winnen van de trendsetter. De tijd zal uitwijzen of het een happily ever after zal worden…

 

You’ll work smarter, not harder
De recruiter, meer dan een matchmaker?
Drie uur had ze binnen gezeten bij het uitzendbureau. Twee uur voor testen en een uurtje voor een interview. Het was een leuk gesprek, dat zeker! Maar ze kwam voor werk en helaas was ze zonder jobvoorstellen weer buiten gewandeld. ‘We houden je op de hoogte’ zei de vriendelijke Consultant nog, ‘en bekijk gewoon regelmatig onze site’. In de tram terug stuurde ze direct een LinkedIn invit
Meeliften op de 'experience economy'
Is ‘beleven’ mooier dan ‘bezitten’?
Situatieschets. Je zit op restaurant met je beste vriend(in) en bent aan het wachten tot je eten klaar is. Je hoort het belletje in de keuken, de ober snelt ernaartoe en komt jouw richting uit met een bord dat eruit ziet als een plaatje. Hij plaatst het bord voor je neus, mes en vork in de aanslag. "Wacht!" roept je vriend(in) – "nog snel even op beeld vastleggen." Herkenbaar? Of ben jij eerder
Wat als technologie de communicatie met klanten overneemt?
De Messenger Chatbot: Modernisering dankzij Artificial Intelligence
Vroeger moest je een winkel bezoeken om meer te weten te komen over een bedrijf. Tegenwoordig kan je op een website of Facebook-pagina terecht en op sommige websites kan je zelfs live chatten. Voor bedrijven is een live chat voeren een uitstekend middel om klanten of leads bij te staan met al hun vragen. Dit bestaat al een hele tijd, maar een live chat up & running houden is redelijk arbeidsin
Albert Einstein had geen Instagram, maar wel gelijk
#SocialMediaGeluk
"Ons geluk hangt af van de glimlach van anderen". Albert Einstein had geen Instagram, maar wel gelijk. Ik had deze week tijdens een training een interessante discussie over geluk op Social Media. Verander Einstein’s ‘glimlach’ in ‘likes’ en we hebben een prikkelend debat. "Elke post is positief, nooit een negatieve noot. Kijk eens hoe interessant ik ben. Hoeveel intelligente zaken ik
Ideaal om te interageren met je doelgroep
Today’s Lawyer: Social Media, de plek waar uw cliënten zijn
Social Media is geen doel op zich. Maar het is de sterkste en meest efficiënte manier om dichter bij uw cliënt te komen. Ik schreef hiervoor een artikel voor Today’s Lawyer. Omdat het voor de beroepsgroep van advocatuur en juristen niet vanzelfsprekend lijkt, maar het toch echt is. Meer informatie over hun magazine vindt u hier. Een geposte foto van u in toga samen met uw cliënt met de beg
Het "twitteren" uit de doeken gedaan
Hi Twitter! Weet je hoe je moet groeien?
Dat de business zal floreren als je Twitter juist inzet, weet Twitter zelf als de beste. Maar toch gaat het met hun eigen groei niet goed. Twitter heeft in de afgelopen drie maanden niet veel nieuwe gebruikers verwelkomd. De magere groei en teleurstellende omzet zorgden ervoor dat het aandeel 9% verloor bij de nabeurshandel in New York.  Twitter, hoe moet je groeien? Als je een probleem niet
De kracht van het taggen
Hashtag hoe?
Wie veel op Twitter of Instagram vertoeft kent de truc. Sommigen gebruiken ze nooit. Anderen gebruiken ze bij bepaalde topics. En nog anderen gebruiken ze zo overdadig zonder te zien dat hun tweets er bijzonder lelijk van worden. En niemand hen, letterlijk en figuurlijk, nog volgt.  Maar in elke training waarin mensen hun eerste stappen op Twitter zetten, blijken deze hashtags de grootste dre
Trouwe klanten creëren is een must
Brandlovers
Trouwe klanten! Dat zijn de klanten die we allemaal willen. Maar wist je dat trouw enkel bestaat wanneer de liefde groter is dan het instinct? Met die wetenschap ben je met de juiste aanpak niet enkel een trouwe klant rijker, maar creëer je 'brandlovers'! Klanten die zich op Twitter uiten over de fijne samenwerking met jou of je bedrijf. Medewerkers die zichzelf identificeren met hun werk. Die
E-mail & social media versterken elkaar én je digitale communicatie
E-mail is dood! E-mail is springlevend! Wat is het nu?
Je hoort dezer dagen veel over kanalen zoals sociale media maar veel minder over e-mail. Een veel gestelde vraag is dan ook: moet ik als bedrijf een nieuwsbrief hebben? Is er nog een rol weggelegd voor e-mail marketing naast al dat social media geweld? Is trop te veel? Een antwoord dat je dan vaak hoort is: mensen krijgen vandaag de dag al zoveel e-mail en spam, het is onmogelijk om op te vall
De beleving zit in een verhaal
Storytelling kun je leren
Koop je dure nachtcrème, dan koop je geen huidverzachtende ingrediënten. Je koopt hoop. Koop je een boek, dan koop je geen spannend verhaal op papier. Je koopt een nieuw leven.   Dat is mijn persoonlijke ‘shopping mindset’. Daarom koop ik zo graag en voel ik me nadien zelden bekocht om veel te dure uitgaven. Naar de bedrijven die ik train om het beste uit hun inspanningen op Social M
 

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief