Tijd is geld, dus QRM zorgt voor pure winst

De laatste jaren maken steeds meer organisaties gebruik van de intussen welbekende “Lean Manufacturing” technieken. Begrippen als de 7 vormen van verspilling, 5S, SMED, TPM en “Poka Yoke” zijn steeds beter bekend en worden steeds meer toegepast in de praktijk.

Het “Lean” gedachtengoed is afkomstig van Toyota en is bijzonder geschikt voor zogenaamde “high volume, low mix” toepassingen. Met andere woorden voor organisaties waar producten geproduceerd worden in grote volumes met een relatief lage variabiliteit aan verschillende producten, ofwel -indien er wel talrijke verschillende producten geproduceerd worden- met keuze uit een reeks opties die voorafgaand aan productie ontwikkeld werden.

We stellen echter een duidelijke trend vast in de industrie: bedrijven worden steeds meer gedwongen om zeer flexibel te zijn en klant-specifieke producten te produceren. De markt evolueert duidelijk naar steeds kleinere seriegroottes met een grotere variabiliteit in productkarakteristieken. In deze omgevingen zijn de “Lean technieken” niet geschikt. Welnu, hier biedt QRM (Quick Response Manufacturing) het antwoord. QRM werd specifiek ontwikkeld voor bedrijven die met kleine productseries werken en een groot aantal productvarianten op de markt brengen. De strategie richt zich op het verkorten van doorlooptijden doorheen de organisatie vanaf het moment dat het order ontvangen wordt tot aan de verzending van het gevraagde product.

"Tijd is geld, dus QRM zorgt voor pure winst" – Rajan Suri


Naast een kortere doorlooptijd levert QRM nog bijkomende voordelen op:

  • Lagere productiekost
  • Betere klantenservice
  • Kortere levertijd
  • Hogere productkwaliteit
  • Snellere introductie van nieuwe producten
  • Reductie van rework
  • Omzetgroei door een meer concurrentiële marktpositie

Bij Esco Couplings werd de doorlooptijd van de 2 productgroepen drastisch gereduceerd, respectievelijk van 170 naar 55 dagen en van 115 naar 25 dagen. En we merken nog verbeterpotentieel. Belangrijk hierbij is dat mensen niet harder moeten werken. De concurrentiepositie van de organisatie is drastisch verbeterd hierdoor en er kan een doeltreffend antwoord geboden worden aan de import uit lage loonlanden.

Interesse?
Voor meer informatie of opleidingen rond QRM contacteer Dirk Roelens, partner Strategy & Operations. 
Hij komt graag vrijblijvend met u van gedachten wisselen.

dirk.roelens@moorestephens.be
+32 9 221 38 83

Herinrichting magazijn in Lebbeke
Logische flow in supply chain bij Caroline Biss
Klantvraag Caroline Biss -een Belgisch familiebedrijf uit Lebbeke- maakte aanvankelijk jurken voor de grootdistributie. Vandaag brengen ze klassevolle damesmode en staat het bedrijf voor tijdloze elegantie. Naast de productie (met twee eigen fabrieken in Bulgarije), hebben ze ook het transport in eigen hand. Door een significante groei in omzet, namen ook de activiteiten binnen de organi
Industrie 4.0 in Actie
Een terugblik op CIMCIL Symposium 2017
“The science fiction of yesterday is becoming the reality of today”. Met deze slagzin lanceerde Dirk Roelens het tweede CIMCIL Symposium.
Productieproces volledig afgestemd op de noden van de klant
Volvo Car Gent neemt de productie van dashboards in eigen handen
Klantvraag Na 30 jaar van outsourcing koos Volvo Car Gent er in zijn huidige car line portfolio voor om enkele onderdelen opnieuw binnenshuis te produceren. In 2014 besliste het bedrijf al om de productie van de tunnelconsoles en dakbekleding opnieuw intern te organiseren, iets wat voordien bij Johnson Controls Automotive in Assenede gebeurde. In 2016 moest in allerijl ook de productie van de
We lichten kort de wijzigingen toe
De hernieuwde ISO-normen
In 2015 werd de ISO-norm voor het borgen van kwaliteitsmanagementsystemen hernieuwd van ISO 9001:2008 naar ISO 9001:2015. Dit artikel licht kort de wijzigingen toe.
Bevlogen medewerkers is het ideaalbeeld
Duurzaam loopbaanbeleid in Hof ter Welle: inzetten op de zorg voor de medewerkers
Hof Ter Welle is een erkende organisatie ‘Bijzondere Jeugdzorg’. Ze organiseert opvang en begeleiding voor 95 jongeren en hun gezinnen in problematische opvoedingsomstandigheden. Hof ter Welle beschikt over een gedifferentieerd aanbod dat contextbegeleiding, dag begeleiding, begeleiding autonoom wonen, kamertraining en residentiële opvang bevat. De 65 medewerkers geven elke dag het beste van
Van aanbod naar vraag gestuurd werken
‘Ons Tehuis Brabant’ zet maximaal in op het vormgeven van een leeftijdsbewust en duurzaam personeelsbeleid
Ons Tehuis Brabant vzw is een vergunde zorgaanbieder die instaat voor de zorg en de begeleiding van volwassenen met een mentale beperking in regio Kampenhout. Ze zorgen ervoor dat hun cliënten zich elke dag thuis voelen. Dit zien we als vertrekpunt van waaruit de cliënten de wereld en zichzelf kunnen exploreren en waar er ruimte is om te leren en te experimenteren.      
Groeipijnen aan banden gelegd
Vorsselmans evolueert van een afdelings- naar een procesgerichte organisatie
Toen Mark Vorsselmans het gevelbouwbedrijf van zijn vader overnam, was hij vastbesloten om het bedrijf verder uit te bouwen en te laten groeien. Hij slaagde hier wonderwel in: de omzet steeg, het aantal medewerkers nam gestaag toe, een prachtig nieuw kantoorgebouw werd neergezet, het aantal projecten nam toe, zowel nationaal als internationaal, …. Klantvraag Toch bleek na enkele jaren dat de
Keuze & middelen in handen van personen met een handicap
Sopfi-oplossing stelt zorginstellingen in staat om de impact van PVF te beheren
Zorginstellingen werden vroeger gefinancierd op basis van hun beschikbare capaciteit, aanbod en aantal personeelsleden. De Vlaamse regering wijzigde de subsidieregels, waardoor de instellingen niet langer zeker zijn van hun beschikbaar budget. Het zijn vanaf nu de personen met een handicap die de keuze én middelen zelf in handen hebben. Die overgang vereist een verdere professionalisering van het
Het ontwikkelen van nieuwe opportuniteiten is een must
POM Oost-Vlaanderen schrijft samen met Moore Stephens haar verhaal
POM Oost-Vlaanderen begon in juni 2006 als een nieuwe organisatie haar verhaal te schrijven. Een verhaal dat zich afspeelt binnen de krijtlijnen van het sociaal-economisch beleid van het provinciebestuur. 
Met focus op e-recruitment en company branding
Trainingstraject rond digitalisering voor T-groep
T-groep is een HR-dienstverlener en gekend via de merken T-interim en Ascento. T-groep, met hoofdzetel in Mechelen, heeft 70 kantoren in België. Ze contacteerden Anke van Oosterhout van C Moore met de behoefte aan een trainingstraject rond digitalisering. Ze geloven sterk in hun mensen als brand ambassadors, maar konden wel wat sturing en mindset gebruiken rond e-recruitment en company brand

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief