De hernieuwde ISO-normen

In 2015 werd de ISO-norm voor het borgen van kwaliteitsmanagementsystemen hernieuwd van ISO 9001:2008 naar ISO 9001:2015. Dit artikel licht kort de wijzigingen toe.

Wat is ISO 9001?
ISO 9001 biedt een kader voor het implementeren van een kwaliteitsmanagementsysteem. Het doel van ISO 9001 is een garantie bieden voor het consistent afleveren van producten en diensten die conform zijn aan de eisen van de klant. Hierbij wordt actief gestreefd naar continue verbetering volgens de Plan-Do-Check-Act methodiek. 

Wat is nieuw in ISO 9001:2015?
Een van de grote voordelen van de hernieuwde norm is de ‘High Level Structure’ (HLS). Deze structuur is voortaan voor alle nieuwe versies van ISO-normen dezelfde. Praktisch wil dit zeggen dat als je beschikt over een ISO 9001:2015 certificatie, je dezelfde basis kan gebruiken voor bv ISO 14001 (milieumanagement), ISO 45001 (veiligheid), ISO 500001 (energiemanagement), ISO 27001 (databescherming), ….

In de hernieuwde norm is er ook een sterkere focus op onderstaande aspecten:

  • Context van de organisatie
  • Belanghebbenden
  • Detailuitwerking en samenhang van de processen
  • Risicobepaling bij context, belanghebbenden en processen  
  • Leiderschap (rechtstreekse verantwoordelijkheid topmanagement)

Hoe ga je te werk bij de overstap naar ISO 9001:2015?

Je bedrijf is al gecertificeerd volgens ISO 9001:2008

  • Vaststellen context en belanghebbenden 
  • Risico- analyse context en belanghebbenden
  • Definiëren input, output, middelen, verantwoordelijkheden en KPI’s van de processen
  • Risico- analyse van de processen
  • Inpassen van de reeds beschikbare informatie (kwaliteitshandboek + procedures) in de hoofstukken van ISO 9001:2015
  • Aanvullen ontbrekende vereiste informatie/documentatie volgens ISO 9001:2015
  • Begeleiding van de directiebeoordeling volgens ISO 9001:2015
  • Interne audit voor alle hoofdstukken volgens ISO 9001:2015

Je bedrijf is nog niet ISO 9001 gecertificeerd
In geval ISO 9001:2015 je eerste certificatie zal zijn, volgen we in grote lijnen dezelfde methodiek. Vertrekkend van het te definiëren kwaliteitsbeleid dat duidelijk het engagement van de directie moet weergeven om continu te verbeteren en de klantentevredenheid centraal te stellen. Daarnaast dienen een aantal cruciale processen gedefinieerd te worden, zoals bijvoorbeeld het beheer van documentatie, competenties en middelen en het monitoren van de processen die bepalend zijn voor het conform leveren van goederen en diensten.

Waarom voor ISO 9001:2015 kiezen? 
ISO 9001:2015 is een internationaal erkende norm, wat de klanten ook een grotere garantie biedt dat de goederen of diensten die je levert aan hun verwachtingen zullen voldoen. Het implementeren van dit kwaliteitsmanagementsysteem is kiezen voor een cultuur van continu verbeteren, risico gebaseerd denken en consequent monitoren van de processen. Die cultuur zorgt voor voortdurende procesoptimalisatie en toenemende klantentevredenheid. Het is de opdracht van de directie om deze cultuur te promoten. Op 15 september vervallen alle certificaten volgens ISO 9001:2008. Tegen die datum dient men dus overgeschakeld te zijn. Ook bij ISO 9001:2015 blijft een certificaat 3 jaar geldig en dient het na die periode hernieuwd te worden.

Graag meer informatie?
Contacteer Dirk Roelens, partner Strategy & Operations. 
Hij komt graag vrijblijvend met u van gedachten wisselen.

dirk.roelens@moorestephens.be
+32 9 221 38 83

 

Herinrichting magazijn in Lebbeke
Logische flow in supply chain bij Caroline Biss
Klantvraag Caroline Biss -een Belgisch familiebedrijf uit Lebbeke- maakte aanvankelijk jurken voor de grootdistributie. Vandaag brengen ze klassevolle damesmode en staat het bedrijf voor tijdloze elegantie. Naast de productie (met twee eigen fabrieken in Bulgarije), hebben ze ook het transport in eigen hand. Door een significante groei in omzet, namen ook de activiteiten binnen de organi
Industrie 4.0 in Actie
Een terugblik op CIMCIL Symposium 2017
“The science fiction of yesterday is becoming the reality of today”. Met deze slagzin lanceerde Dirk Roelens het tweede CIMCIL Symposium.
Productieproces volledig afgestemd op de noden van de klant
Volvo Car Gent neemt de productie van dashboards in eigen handen
Klantvraag Na 30 jaar van outsourcing koos Volvo Car Gent er in zijn huidige car line portfolio voor om enkele onderdelen opnieuw binnenshuis te produceren. In 2014 besliste het bedrijf al om de productie van de tunnelconsoles en dakbekleding opnieuw intern te organiseren, iets wat voordien bij Johnson Controls Automotive in Assenede gebeurde. In 2016 moest in allerijl ook de productie van de
Bevlogen medewerkers is het ideaalbeeld
Duurzaam loopbaanbeleid in Hof ter Welle: inzetten op de zorg voor de medewerkers
Hof Ter Welle is een erkende organisatie ‘Bijzondere Jeugdzorg’. Ze organiseert opvang en begeleiding voor 95 jongeren en hun gezinnen in problematische opvoedingsomstandigheden. Hof ter Welle beschikt over een gedifferentieerd aanbod dat contextbegeleiding, dag begeleiding, begeleiding autonoom wonen, kamertraining en residentiële opvang bevat. De 65 medewerkers geven elke dag het beste van
Van aanbod naar vraag gestuurd werken
‘Ons Tehuis Brabant’ zet maximaal in op het vormgeven van een leeftijdsbewust en duurzaam personeelsbeleid
Ons Tehuis Brabant vzw is een vergunde zorgaanbieder die instaat voor de zorg en de begeleiding van volwassenen met een mentale beperking in regio Kampenhout. Ze zorgen ervoor dat hun cliënten zich elke dag thuis voelen. Dit zien we als vertrekpunt van waaruit de cliënten de wereld en zichzelf kunnen exploreren en waar er ruimte is om te leren en te experimenteren.      
Groeipijnen aan banden gelegd
Vorsselmans evolueert van een afdelings- naar een procesgerichte organisatie
Toen Mark Vorsselmans het gevelbouwbedrijf van zijn vader overnam, was hij vastbesloten om het bedrijf verder uit te bouwen en te laten groeien. Hij slaagde hier wonderwel in: de omzet steeg, het aantal medewerkers nam gestaag toe, een prachtig nieuw kantoorgebouw werd neergezet, het aantal projecten nam toe, zowel nationaal als internationaal, …. Klantvraag Toch bleek na enkele jaren dat de
Een strategie ontwikkelt voor bedrijven met kleine productseries
Tijd is geld, dus QRM zorgt voor pure winst
De laatste jaren maken steeds meer organisaties gebruik van de intussen welbekende “Lean Manufacturing” technieken. Begrippen als de 7 vormen van verspilling, 5S, SMED, TPM en “Poka Yoke” zijn steeds beter bekend en worden steeds meer toegepast in de praktijk. Het “Lean” gedachtengoed is afkomstig van Toyota en is bijzonder geschikt voor zogenaamde “high volume, low mix” toepass
Keuze & middelen in handen van personen met een handicap
Sopfi-oplossing stelt zorginstellingen in staat om de impact van PVF te beheren
Zorginstellingen werden vroeger gefinancierd op basis van hun beschikbare capaciteit, aanbod en aantal personeelsleden. De Vlaamse regering wijzigde de subsidieregels, waardoor de instellingen niet langer zeker zijn van hun beschikbaar budget. Het zijn vanaf nu de personen met een handicap die de keuze én middelen zelf in handen hebben. Die overgang vereist een verdere professionalisering van het
Het ontwikkelen van nieuwe opportuniteiten is een must
POM Oost-Vlaanderen schrijft samen met Moore Stephens haar verhaal
POM Oost-Vlaanderen begon in juni 2006 als een nieuwe organisatie haar verhaal te schrijven. Een verhaal dat zich afspeelt binnen de krijtlijnen van het sociaal-economisch beleid van het provinciebestuur. 
Met focus op e-recruitment en company branding
Trainingstraject rond digitalisering voor T-groep
T-groep is een HR-dienstverlener en gekend via de merken T-interim en Ascento. T-groep, met hoofdzetel in Mechelen, heeft 70 kantoren in België. Ze contacteerden Anke van Oosterhout van C Moore met de behoefte aan een trainingstraject rond digitalisering. Ze geloven sterk in hun mensen als brand ambassadors, maar konden wel wat sturing en mindset gebruiken rond e-recruitment en company brand

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief