De hernieuwde ISO-normen

In 2015 werd de ISO-norm voor het borgen van kwaliteitsmanagementsystemen hernieuwd van ISO 9001:2008 naar ISO 9001:2015. Dit artikel licht kort de wijzigingen toe.

Wat is ISO 9001?
ISO 9001 biedt een kader voor het implementeren van een kwaliteitsmanagementsysteem. Het doel van ISO 9001 is een garantie bieden voor het consistent afleveren van producten en diensten die conform zijn aan de eisen van de klant. Hierbij wordt actief gestreefd naar continue verbetering volgens de Plan-Do-Check-Act methodiek. 

Wat is nieuw in ISO 9001:2015?
Een van de grote voordelen van de hernieuwde norm is de ‘High Level Structure’ (HLS). Deze structuur is voortaan voor alle nieuwe versies van ISO-normen dezelfde. Praktisch wil dit zeggen dat als je beschikt over een ISO 9001:2015 certificatie, je dezelfde basis kan gebruiken voor bv ISO 14001 (milieumanagement), ISO 45001 (veiligheid), ISO 500001 (energiemanagement), ISO 27001 (databescherming), ….

In de hernieuwde norm is er ook een sterkere focus op onderstaande aspecten:

  • Context van de organisatie
  • Belanghebbenden
  • Detailuitwerking en samenhang van de processen
  • Risicobepaling bij context, belanghebbenden en processen  
  • Leiderschap (rechtstreekse verantwoordelijkheid topmanagement)

Hoe ga je te werk bij de overstap naar ISO 9001:2015?

Je bedrijf is al gecertificeerd volgens ISO 9001:2008

  • Vaststellen context en belanghebbenden 
  • Risico- analyse context en belanghebbenden
  • Definiëren input, output, middelen, verantwoordelijkheden en KPI’s van de processen
  • Risico- analyse van de processen
  • Inpassen van de reeds beschikbare informatie (kwaliteitshandboek + procedures) in de hoofstukken van ISO 9001:2015
  • Aanvullen ontbrekende vereiste informatie/documentatie volgens ISO 9001:2015
  • Begeleiding van de directiebeoordeling volgens ISO 9001:2015
  • Interne audit voor alle hoofdstukken volgens ISO 9001:2015

Je bedrijf is nog niet ISO 9001 gecertificeerd
In geval ISO 9001:2015 je eerste certificatie zal zijn, volgen we in grote lijnen dezelfde methodiek. Vertrekkend van het te definiëren kwaliteitsbeleid dat duidelijk het engagement van de directie moet weergeven om continu te verbeteren en de klantentevredenheid centraal te stellen. Daarnaast dienen een aantal cruciale processen gedefinieerd te worden, zoals bijvoorbeeld het beheer van documentatie, competenties en middelen en het monitoren van de processen die bepalend zijn voor het conform leveren van goederen en diensten.

Waarom voor ISO 9001:2015 kiezen? 
ISO 9001:2015 is een internationaal erkende norm, wat de klanten ook een grotere garantie biedt dat de goederen of diensten die je levert aan hun verwachtingen zullen voldoen. Het implementeren van dit kwaliteitsmanagementsysteem is kiezen voor een cultuur van continu verbeteren, risico gebaseerd denken en consequent monitoren van de processen. Die cultuur zorgt voor voortdurende procesoptimalisatie en toenemende klantentevredenheid. Het is de opdracht van de directie om deze cultuur te promoten. Op 15 september vervallen alle certificaten volgens ISO 9001:2008. Tegen die datum dient men dus overgeschakeld te zijn. Ook bij ISO 9001:2015 blijft een certificaat 3 jaar geldig en dient het na die periode hernieuwd te worden.

Graag meer informatie?
Contacteer Dirk Roelens, partner Strategy & Operations. 
Hij komt graag vrijblijvend met u van gedachten wisselen.

dirk.roelens@moorestephens.be
+32 9 221 38 83

 

Lessons learned
Verslag CIMCIL Symposium 2018: Game Changers in Supply Chain
Augmented reality, big data, artificial intelligence, Internet of Things, cloud computing, mobile devices,… Al deze termen klinken veelbelovend, maar zullen ze ook echt geïmplementeerd worden en erin slagen om toegevoegde waarde te leveren in de supply chain van de toekomst? Het CIMCIL Symposium van november 2018 zorgde voor een aantal inspirerende inzichten. Vandaag de dag is het meer dan o
Klantencase: Sabcobel
Een nieuw logistiek magazijn? Veel meer dan goederen verplaatsen van A naar B
Een verhuis naar een nieuw logistiek magazijn brengt veel veranderingen met zich mee. Het is meteen ook een kans om alles wat onder het stof ligt, na een kritische blik, te vernieuwen. Een verhuis is oook een prima opportuniteit om zaken in vraag te stellen en te optimaliseren waar nodig: De processen. Het organisatiemodel. De rol van de medewerkers. De rol van het Warehouse Management
Case: subsidiebegeleiding
Ontwikkelingsproject Twikit
Klant Twikit is een B2B software-bedrijf in de wereld van manufacturing 4.0. Ze connecteren consumenten interfaces rechstreeks met digital manufacturing (3Dprinting, laser cutting,..), waarbij het een productieklare file aflevert. Het laat zo merken toe om gepersonaliseerde producten op een schaalbare wijze in de markt te zetten. Twikit is bovendien KMO van het jaar van de provincie Antwerpen en
Een greep uit de belangrijkste subsidies
Subsidiebegeleiding van A tot Z
Ondernemingen zoeken vaak naar extra financiering voor de uitdagingen waar ze voor staan. Dit kan gaan van het zoeken naar financiering voor de broodnodige opleidingen, de geplande investeringen te bekostigen of om de voorziene innovaties te helpen ontwikkelen. Het is vaak lastig het bos door de bomen te zien in het subsidielandschap, maar wij bieden graag onze hulp. Onze “subsidiescan”&nbs
Orde en netheid naar blijvend, hoger niveau
De 10 belangrijkste succesfactoren om van je 5 S-project een succes te maken
Orde en netheid naar een hoger niveau Veel organisaties die van start gaan met een verbetertraject (of het nu LEAN, OPEX, WCM of … genoemd wordt) vangen aan met het uitvoeren van een 5 S-oefening. Die uit Japan afkomstige techniek zorgt voor een nette en ordelijke werkplek. De werkplek kan een kantoor, de mechanische werkplaats, het machinepark, de refter of om het even welke zone omvatten.
Praktijkervaring
ISO 9001: 2015, wat is er nu echt veranderd?
Verschillen Je kan op het internet allerlei vergelijkingstabellen en artikels vinden over de verschillen tussen ISO 9001:2008 en ISO 9001:2015. Daarin staat onder andere beschreven: welke nieuwe terminologie wordt gebruikt; dat de norm opgebouwd is volgens een nieuwe structuur; en dat er meer focus is op risicomanagement. Maar wat betekent dit in praktijk? Welke grote verschillen
Self Service Master Data Management
Good data = Good Supply Chain
Klantvraag Een toonaangevend farmaceutisch bedrijf, dat wereldwijd producten levert in medische domeinen zoals virologie, oncologie, infectieziekten en hart- en vaatziekten, vroeg ons om hen te helpen met de manier waarop ze gegevensbeheer organiseren. In een sterk gereglementeerde sector zoals de farmaceutische sector, net zoals in veel andere industrieën, zijn de datavolumes de
ESF lanceert drie nieuwe oproepen
Waar vindt u dat extra budget voor organisatieontwikkeling?
Het Europees Sociaal Fonds (ESF) daagt werkgevers uit om projecten op te zetten in het kader van organisatieontwikkeling. Recent werden er drie oproepen gelanceerd: Duurzaam Loopbaanbeleid, Anders Organiseren en Opleidingen in Bedrijven. Wij staan u graag bij in het uitwerken en indienen van uw projectideeën. Wat houden deze oproepen in? Wat zijn onze troeven? Wij bieden meerwa
Testimonial
Ann Taelemans (Algemeen Directeur Sint-Vincentius): “Onze manier van werken & de link tussen het zorgaanbod en inzet van middelen en personeel is nu duidelijker voor iedereen"
Ongeveer een half jaar geleden lanceerde Moore Stephens Belgium de "Sopfi" oplossing als antwoord op de Persoonsvolgende Financiering (PVF). Sopfi ondersteunt in de transitie naar de nieuwe vraaggestuurde financiering en de verdere professionalisering van het financieel management van de voorzieningen. Een kwaliteitsvol zorgaanbod steunt namelijk op slimme strategische keuzes, een adequate budgett
Persoonsvolgende Financiering (PVF)
Hoe kan Sopfi u helpen in tijden van PVF? 10 praktijkbevindingen
Sopfi werd gelanceerd in september 2017 als softwareoplossing voor de Persoonsvolgende Financiering (PVF). Inmiddels hebben meer dan 30 voorzieningen gekozen voor de PVF-oplossing Sopfi om hen te ondersteunen bij de transitie van hun financieel management naar een nieuw tijdperk. Aanvullend hebben we een tiental voorzieningen mogen begeleiden in een kort maar intensief adviestraject om de nodige s
Hoe aftrekbaar zijn uw restaurantkosten?Download de fiscale gids

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief