Ann Taelemans (Algemeen Directeur Sint-Vincentius): “Onze manier van werken & de link tussen het zorgaanbod en inzet van middelen en personeel is nu duidelijker voor iedereen"

Ongeveer een half jaar geleden lanceerde Moore Stephens Belgium de "Sopfi" oplossing als antwoord op de Persoonsvolgende Financiering (PVF). Sopfi ondersteunt in de transitie naar de nieuwe vraaggestuurde financiering en de verdere professionalisering van het financieel management van de voorzieningen. Een kwaliteitsvol zorgaanbod steunt namelijk op slimme strategische keuzes, een adequate budgettering en betrouwbare financiële planning en rapportering. De eerste succesvolle implementaties zijn intussen een feit. Ann Taelemans, Algemeen Directeur, legt uit hoe Sopfi en de begeleiding door Moore Stephens haar organisatie (OZC Sint-Vincentius) heeft geholpen met de overgang naar PVF. 

Waarvoor staat het OZC Sint-Vincentius?
Ann: Binnen Sint-Vincentius huisvesten, verzorgen, begeleiden en behandelen we personen met een verstandelijke beperking. Wij leggen de nadruk op het streven naar een kwaliteitsvol leven. Dit houdt in dat we met hen een relatie aangaan met nadruk op respect en aanvaarding, totale ontplooiing en zelfbepaling, met het lichamelijk welbevinden als basiswaarde.

Waarom koos Sint-Vincentius voor Sopfi?
Ann: Net zoals andere zorginstellingen zijn we onderworpen aan de Persoonsvolgende Financiering (PVF), met de aankoop van Sopfi en de gekozen begeleiding wilden we ons degelijk voorbereiden op deze nieuwe context.

Welke belangrijke inzichten hebben jullie gekregen door de Sopfi-oplossing?
Ann: De focus van onze mensen ligt op zorg en minder op de cijfertjes. Dankzij Sopfi is het nu ook helder, zeker voor de zorgcoördinatoren, dat aanpassingen aan onze dienstverlening ook financiële en contractuele gevolgen hebben. Iedereen heeft inzicht gekregen in de werking met pakketten en hoeveel uren aan welke activiteiten besteed worden. Bijkomend is er meer begrip voor moeilijke beleidsbeslissingen en keuzes. Als onze mensen begrijpen waarom bepaalde beslissingen worden genomen is het voor hen gemakkelijker om dit te vertalen naar de gebruikers. Iedereen begrijpt nu beter de financiële impact van de verschillende soorten diensten. Onze zorgcoördinatoren hebben in het traject mooie stappen genomen om de zorg te ordenen naar doelgroepen en per groep een inhoudelijk zorgconcept vorm te geven. De bereidheid om op een gelijklopende manier te werken is nu groter en het voelt minder vrijblijvend onze afspraken naar de gebruikers waar te maken.

Wat is het belangrijkste dat Sint Vincentius uit de Sopfi-implementatie heeft geleerd?
Ann: Onze manier van werken en de link tussen zorgaanbod, middelen en personeel is nu duidelijker voor iedereen. Dankzij Sopfi kunnen we nu gemakkelijk simulaties maken wat voor ons heel interessant is in het nemen van beleidsbeslissingen. De vragen van onze gebruikers kunnen op die manier met meer overtuigingskracht beantwoord worden.

Zijn er naast het "financieel inzichtelijke" nog andere voordelen?
Ann: Zeker! Er is een betere samenwerking ontstaan tussen de verschillende werkingen (personeel, boekhouding, bewoners). De neuzen staan nu in dezelfde richting en iedereen begrijpt waarom we bepaalde beslissingen nemen. Zelf zouden we nooit voldoende tijd hebben kunnen vrijmaken om onze werking zo diepgaand te analyseren. Samen met Moore Stephens hebben we onze gegevens in de tool gebracht en hieruit onze eerste conclusies getrokken. We hebben nu een hele mooie basis om op verder te werken. De onzekerheden die er waren zijn nu toch grotendeels verdwenen.

Welke tips heeft u voor toekomstige implementatie?
Ann: Begin zelf zo snel mogelijk in de tool te werken. De handleiding is heel duidelijk en toch waren er slechts enkelen die het durfden om de tool te gebruiken in het begin. Het is aan te raden om zo snel mogelijk over je koudwatervrees heen te komen. Daarnaast zou ik, zoals bij ons is gebeurd, zeker voldoende tijd vrij maken bij alle betrokkenen. Dit is noodzakelijk om dezelfde taal te blijven spreken en het gebruik van Sopfi ten volle te benutten

Benieuwd hoe Sopfi uw organisatie kan helpen? Lees er alles over op www.sopfi.be

  

Persoonsvolgende Financiering (PVF)
Hoe kan Sopfi u helpen in tijden van PVF? 10 praktijkbevindingen
Sopfi werd gelanceerd in september 2017 als softwareoplossing voor de Persoonsvolgende Financiering (PVF). Inmiddels hebben meer dan 30 voorzieningen gekozen voor de PVF-oplossing Sopfi om hen te ondersteunen bij de transitie van hun financieel management naar een nieuw tijdperk. Aanvullend hebben we een tiental voorzieningen mogen begeleiden in een kort maar intensief adviestraject om de nodige s
Testimonial
Bruno De Maeyer (Gedelegeerd Bestuurder Flegado): "Dankzij Sopfi meer inzicht in de kostprijs van onze voorziening en de afzonderlijke diensten"
Ongeveer een half jaar geleden lanceerde Moore Stephens Belgium de "Sopfi" oplossing als antwoord op de Persoonsvolgende Financiering (PVF). Sopfi ondersteunt in de transitie naar de nieuwe vraaggestuurde financiering en de verdere professionalisering van het financieel management van de voorzieningen. Een kwaliteitsvol zorgaanbod steunt namelijk op slimme strategische keuzes, een adequate budgett
Opstart van nieuwe functie ‘Operations Support Engineer’
Optimalisatie van productieomgeving bij Grada International
Opstart van nieuwe functie Operations Support Engineer Klantvraag Grada International, opgericht in 1963, is een gevestigde waarde in de wereld van ventilatie en airconditioning. Het bedrijf produceert meer dan 22.000 producten op het gebied van luchtverdeling. Dankzij de hoogwaardige afwerking, korte levertermijnen en uitstekende klantenservice heeft Grada International zich gepositioneerd al
Herinrichting magazijn in Lebbeke
Logische flow in supply chain bij Caroline Biss
Klantvraag Caroline Biss -een Belgisch familiebedrijf uit Lebbeke- maakte aanvankelijk jurken voor de grootdistributie. Vandaag brengen ze klassevolle damesmode en staat het bedrijf voor tijdloze elegantie. Naast de productie (met twee eigen fabrieken in Bulgarije), hebben ze ook het transport in eigen hand. Door een significante groei in omzet, namen ook de activiteiten binnen de organi
Industrie 4.0 in Actie
Een terugblik op CIMCIL Symposium 2017
“The science fiction of yesterday is becoming the reality of today”. Met deze slagzin lanceerde Dirk Roelens het tweede CIMCIL Symposium.
Productieproces volledig afgestemd op de noden van de klant
Volvo Car Gent neemt de productie van dashboards in eigen handen
Klantvraag Na 30 jaar van outsourcing koos Volvo Car Gent er in zijn huidige car line portfolio voor om enkele onderdelen opnieuw binnenshuis te produceren. In 2014 besliste het bedrijf al om de productie van de tunnelconsoles en dakbekleding opnieuw intern te organiseren, iets wat voordien bij Johnson Controls Automotive in Assenede gebeurde. In 2016 moest in allerijl ook de productie van de
We lichten kort de wijzigingen toe
De hernieuwde ISO-normen
In 2015 werd de ISO-norm voor het borgen van kwaliteitsmanagementsystemen hernieuwd van ISO 9001:2008 naar ISO 9001:2015. Dit artikel licht kort de wijzigingen toe.
Bevlogen medewerkers is het ideaalbeeld
Duurzaam loopbaanbeleid in Hof ter Welle: inzetten op de zorg voor de medewerkers
Hof Ter Welle is een erkende organisatie ‘Bijzondere Jeugdzorg’. Ze organiseert opvang en begeleiding voor 95 jongeren en hun gezinnen in problematische opvoedingsomstandigheden. Hof ter Welle beschikt over een gedifferentieerd aanbod dat contextbegeleiding, dag begeleiding, begeleiding autonoom wonen, kamertraining en residentiële opvang bevat. De 65 medewerkers geven elke dag het beste van
Van aanbod naar vraag gestuurd werken
‘Ons Tehuis Brabant’ zet maximaal in op het vormgeven van een leeftijdsbewust en duurzaam personeelsbeleid
Ons Tehuis Brabant vzw is een vergunde zorgaanbieder die instaat voor de zorg en de begeleiding van volwassenen met een mentale beperking in regio Kampenhout. Ze zorgen ervoor dat hun cliënten zich elke dag thuis voelen. Dit zien we als vertrekpunt van waaruit de cliënten de wereld en zichzelf kunnen exploreren en waar er ruimte is om te leren en te experimenteren.      
Groeipijnen aan banden gelegd
Vorsselmans evolueert van een afdelings- naar een procesgerichte organisatie
Toen Mark Vorsselmans het gevelbouwbedrijf van zijn vader overnam, was hij vastbesloten om het bedrijf verder uit te bouwen en te laten groeien. Hij slaagde hier wonderwel in: de omzet steeg, het aantal medewerkers nam gestaag toe, een prachtig nieuw kantoorgebouw werd neergezet, het aantal projecten nam toe, zowel nationaal als internationaal, …. Klantvraag Toch bleek na enkele jaren dat de

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief