Een nieuw logistiek magazijn? Veel meer dan goederen verplaatsen van A naar B

Een verhuis naar een nieuw logistiek magazijn brengt veel veranderingen met zich mee. Het is meteen ook een kans om alles wat onder het stof ligt, na een kritische blik, te vernieuwen. Een verhuis is oook een prima opportuniteit om zaken in vraag te stellen en te optimaliseren waar nodig:

  • De processen.
  • Het organisatiemodel.
  • De rol van de medewerkers.
  • De rol van het Warehouse Management Systeem (WMS).
  • De rol van het logistiek magazijn binnen de organisatie
  • ...

Klantvraag

Sabcobel is, met een personeelsbestand van zo’n tachtig werknemers, een bedrijf dat door de jaren heen uitgegroeid is tot een sterke familiale kmo. Het hoofdkantoor en de aanpalende magazijnen en ateliers in Sint-Niklaas barstten uit hun voegen en waren toe aan een upgrade om te kunnen voldoen aan de verdere groei van het bedrijf. De kantoren werden enkele jaren geleden reeds volledig vernieuwd, de magazijnen en ateliers kwamen nu aan de beurt.

Het doel: een nieuw logistiek magazijn, met duidelijke processen, dat kan uitgroeien tot een waarde toevoegende dienst voor het hart van de organisatie, de techniekers.

Aanpak

Op aanraden van Moore Stephens werd er eerst gekeken naar de optie om de huidige site te verbouwen tot een volwassen logistiek magazijn, klaar voor de groei. Op deze manier werd de investering beperkt gehouden en was het resultaat hetzelfde: een logistiek magazijn als groeiplatform. Na uitwerking van deze optie, werd beslist om het project op te starten onder onze begeleiding.


Stap 1 van het project: het uitwerken van een realistisch projectplan voor de verbouwingen van de ateliers & magazijnen en voor de verhuis. Deze fysieke acties zijn nodig om de verhuis überhaupt te kunnen laten plaatsvinden.

Stap 2: Het uitwerken van het verandertraject. Een fysieke verhuis kan namelijk enkel efficiëntie opleveren wanneer de 3 pijlers (Mensen, Processen & Technologie) integraal worden aangepakt.

 

Genomen acties:

  • Opstellen & uitvoeren van het projectplan.
  • Wederkerende meetings met magazijnmedewerkers begeleiden.
  • Coaching van leidinggevenden.
  • Vastleggen van de overeengekomen procedures.
  • Herbekijken van en advisering rond organisatiemodel.
  • Superviseren van de verhuis, stocktellingen, opkuisacties dode stock.
  • Stroomlijnen van aankoopprocessen.

Resultaat

  • Een logistiek magazijn:
  • dat verdere groei van de organisatie mogelijk maakt.
  • waar medewerkers weten wat van hen verwacht wordt.
  • dat een duidelijke dienstverlening aanbiedt aan de interne klanten (de techniekers).

Zo hielpen we the cool pack van Sabcobel om hun flexibele en kwalitatieve klantenservice te verbeteren.

Bent u ook op zoek naar iemand die de processen in en rond uw magazijn kan verbeteren? Neem dan zeker eens contact op met ons.

Philip Gielis
Manager Strategy & Operations
philip.gielis@moorestephens.be

Lessons learned
Verslag CIMCIL Symposium 2018: Game Changers in Supply Chain
Augmented reality, big data, artificial intelligence, Internet of Things, cloud computing, mobile devices,… Al deze termen klinken veelbelovend, maar zullen ze ook echt geïmplementeerd worden en erin slagen om toegevoegde waarde te leveren in de supply chain van de toekomst? Het CIMCIL Symposium van november 2018 zorgde voor een aantal inspirerende inzichten. Vandaag de dag is het meer dan o
Case: subsidiebegeleiding
Ontwikkelingsproject Twikit
Klant Twikit is een B2B software-bedrijf in de wereld van manufacturing 4.0. Ze connecteren consumenten interfaces rechstreeks met digital manufacturing (3Dprinting, laser cutting,..), waarbij het een productieklare file aflevert. Het laat zo merken toe om gepersonaliseerde producten op een schaalbare wijze in de markt te zetten. Twikit is bovendien KMO van het jaar van de provincie Antwerpen en
Een greep uit de belangrijkste subsidies
Subsidiebegeleiding van A tot Z
Ondernemingen zoeken vaak naar extra financiering voor de uitdagingen waar ze voor staan. Dit kan gaan van het zoeken naar financiering voor de broodnodige opleidingen, de geplande investeringen te bekostigen of om de voorziene innovaties te helpen ontwikkelen. Het is vaak lastig het bos door de bomen te zien in het subsidielandschap, maar wij bieden graag onze hulp. Onze “subsidiescan”&nbs
Orde en netheid naar blijvend, hoger niveau
De 10 belangrijkste succesfactoren om van je 5 S-project een succes te maken
Orde en netheid naar een hoger niveau Veel organisaties die van start gaan met een verbetertraject (of het nu LEAN, OPEX, WCM of … genoemd wordt) vangen aan met het uitvoeren van een 5 S-oefening. Die uit Japan afkomstige techniek zorgt voor een nette en ordelijke werkplek. De werkplek kan een kantoor, de mechanische werkplaats, het machinepark, de refter of om het even welke zone omvatten.
Praktijkervaring
ISO 9001: 2015, wat is er nu echt veranderd?
Verschillen Je kan op het internet allerlei vergelijkingstabellen en artikels vinden over de verschillen tussen ISO 9001:2008 en ISO 9001:2015. Daarin staat onder andere beschreven: welke nieuwe terminologie wordt gebruikt; dat de norm opgebouwd is volgens een nieuwe structuur; en dat er meer focus is op risicomanagement. Maar wat betekent dit in praktijk? Welke grote verschillen
Self Service Master Data Management
Good data = Good Supply Chain
Klantvraag Een toonaangevend farmaceutisch bedrijf, dat wereldwijd producten levert in medische domeinen zoals virologie, oncologie, infectieziekten en hart- en vaatziekten, vroeg ons om hen te helpen met de manier waarop ze gegevensbeheer organiseren. In een sterk gereglementeerde sector zoals de farmaceutische sector, net zoals in veel andere industrieën, zijn de datavolumes de
ESF lanceert drie nieuwe oproepen
Waar vindt u dat extra budget voor organisatieontwikkeling?
Het Europees Sociaal Fonds (ESF) daagt werkgevers uit om projecten op te zetten in het kader van organisatieontwikkeling. Recent werden er drie oproepen gelanceerd: Duurzaam Loopbaanbeleid, Anders Organiseren en Opleidingen in Bedrijven. Wij staan u graag bij in het uitwerken en indienen van uw projectideeën. Wat houden deze oproepen in? Wat zijn onze troeven? Wij bieden meerwa
Testimonial
Ann Taelemans (Algemeen Directeur Sint-Vincentius): “Onze manier van werken & de link tussen het zorgaanbod en inzet van middelen en personeel is nu duidelijker voor iedereen"
Ongeveer een half jaar geleden lanceerde Moore Stephens Belgium de "Sopfi" oplossing als antwoord op de Persoonsvolgende Financiering (PVF). Sopfi ondersteunt in de transitie naar de nieuwe vraaggestuurde financiering en de verdere professionalisering van het financieel management van de voorzieningen. Een kwaliteitsvol zorgaanbod steunt namelijk op slimme strategische keuzes, een adequate budgett
Persoonsvolgende Financiering (PVF)
Hoe kan Sopfi u helpen in tijden van PVF? 10 praktijkbevindingen
Sopfi werd gelanceerd in september 2017 als softwareoplossing voor de Persoonsvolgende Financiering (PVF). Inmiddels hebben meer dan 30 voorzieningen gekozen voor de PVF-oplossing Sopfi om hen te ondersteunen bij de transitie van hun financieel management naar een nieuw tijdperk. Aanvullend hebben we een tiental voorzieningen mogen begeleiden in een kort maar intensief adviestraject om de nodige s
Testimonial
Bruno De Maeyer (Gedelegeerd Bestuurder Flegado): "Dankzij Sopfi meer inzicht in de kostprijs van onze voorziening en de afzonderlijke diensten"
Ongeveer een half jaar geleden lanceerde Moore Stephens Belgium de "Sopfi" oplossing als antwoord op de Persoonsvolgende Financiering (PVF). Sopfi ondersteunt in de transitie naar de nieuwe vraaggestuurde financiering en de verdere professionalisering van het financieel management van de voorzieningen. Een kwaliteitsvol zorgaanbod steunt namelijk op slimme strategische keuzes, een adequate budgett
Hoe aftrekbaar zijn uw restaurantkosten?Download de fiscale gids

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief