Geregistreerde kassa in gebruik – vanaf 1 januari 2017 geen toepassing van forfaitaire regeling meer mogelijk!

Vanaf 1 januari 2017 zal het niet meer mogelijk zijn voor ondernemingen die een geregistreerd kassasysteem in gebruik hebben om een forfaitaire regeling toe te passen (Beslissing BTW nr. E.T.131.030 d.d. 10.11.2016).

1. Historiek:

Reeds van bij de eerste commentaren over de verplichting tot de invoering van de geregistreerde kassa werd de vraag gesteld naar de gevolgen van de invoering van de witte kassa voor de exploitanten van horecazaken die onderworpen zijn aan een forfaitaire btw- regeling. De btw- administratie had aangegeven dat er nog een afzonderlijke beslissing ging komen voor de forfaitaire btw- plichtigen en dat deze tot dan hun forfaitaire regeling verder konden toepassen. Met de beslissing van 10 november 2016 wordt er beslist dat de btw- plichtigen die toepassing maken van een forfaitaire regeling en die, hetzij vrijwillig, hetzij verplicht gebruik maken van een geregistreerd kassasysteem, vanaf 1 januari 2017 niet langer gebruik kunnen maken van de forfaitaire regeling. 

2. Getroffen ondernemingen:

De sectoren die de forfaitaire regeling kunnen verliezen  als gevolg van de verplichting om over een witte kassa te beschikken zijn:

    - de consumptie-ijsbereiders
    - de frituurexploitanten
    - de caféhouders en kleine caféhouders
    - de slagers en spekslagers
    - de bakkers en brood- en banketbakkers.

De ondernemingen in deze sectoren die verplicht over een geregistreerd kassasysteem moeten beschikken of vrijwillig dit systeem gebruiken, zullen met ingang van 01.01.2017 ambtshalve aan de normale btw- regeling worden onderworpen.

De implementatie van een zgn. witte kassa is verplicht vanaf dat de jaarlijkse omzet uit restaurant- en cateringdiensten meer dan € 25.000 bedraagt.

De btw- administratie heeft aangekondigd zowel de beroepsgroeperingen die deze verschillende sectoren vertegenwoordigen als de betrokken belastingplichtigen zo spoedig mogelijk persoonlijk te verwittigen van deze onverenigbaarheid en van de gevolgen van de overgang naar de normale belastingregeling.

3. Wie kan de forfaitaire regeling nog wel genieten?

Volgende ondernemingen die de forfaitaire regeling toepassen, kunnen deze na 1 januari 2017 verder behouden:

    - Ondernemingen wiens omzet uit restaurant- en cateringdiensten minder dan € 25.000 op jaarbasis bedraagt en die geen geregistreerde kassa in gebruik        hebben genomen op vrijwillige basis (zij dienen wel btw- bonnetjes uit te reiken voor deze handelingen).
      - Ondernemingen wiens activiteit beperkt blijft tot de loutere levering van spijzen en dranken, (m.a.w. enkel afhaal en geen ‘verbruik ter plaatse’).

Een interessante manier om kapitaal voordeliger te verkrijgen?
De Belgische fiscale behandeling van de afkoop van Nederlandse pensioenen in eigen beheer
Nog net voor het einde van het jaar heeft de belastingadministratie eindelijk de knoop doorgehakt en een circulaire gepubliceerd.
Nieuwe fiscale spelregels
De nieuwe wetgeving inzake autofiscaliteit: de motor op volle toeren
Traditiegetrouw staat de maand januari in België in teken van de auto. Het autosalon lokt jaarlijks 100.000en autoliefhebbers naar de Heizel. Dit jaar staan niet enkel de nieuwste automodellen in de schijnwerpers, maar ook de nieuwe wetgeving inzake autofiscaliteit gaat met de aandacht lopen. Immers op kerstdag van vorig jaar werd de nieuwe Wet tot hervorming van de vennootschapsbelasting bekrach
Wie moet deze kassa nu verplicht gebruiken?
De lang verwachte circulaire inzake de witte kassa gepubliceerd
Over het geregistreerd kassasysteem (de "witte kassa") is de laatste jaren al veel inkt gevloeid. In ruil voor een tariefverlaging voor restaurant- en cateringdiensten naar 12 % (i.p.v. 21 % - dranken uitgezonderd), werd vereist dat horecazaken met een geregistreerd kassasysteem zouden gaan werken om zo de fraude in de sector tegen te gaan. De vraag stelde zich de laatste jaren voornamelijk wie
Eenvoudig en flexibel bonus toekennen
De winstpremie sinds 1 januari 2018
De nieuwe winstpremie geeft ondernemingen de mogelijkheid om op een eenvoudige en flexibele wijze een deel van hun winst als bonus toe te kennen aan hun werknemers. De werknemers ontvangen een premie, die neerkomt op ofwel een vastgestelde som ofwel een percentage van hun loon, zonder dat aan de betrokken werknemer een stemrecht in de onderneming wordt toegekend. Begrip winstpremie en voorwaard
Verlaagd tarief vennootschapsbelasting: voordeel of nadeel voor de belastingplichtige?
Een nieuwe vereiste rond minimumbezoldiging
Het Zomerakkoord, gedeeltelijk vertaald in de Wet tot hervorming van de vennootschapsbelasting van 25 december 2017 (gepubliceerd in het Belgische Staatsblad van 29 december 2017), introduceert een verlaagd tarief vennootschapsbelasting dat tegen aanslagjaar 2021 daalt tot 25%. Onder welbepaalde voorwaarden kan een kleine vennootschap zelfs genieten van een verlaagd tarief van 20% op haar eerste s
Een aantal gereglementeerde beroepen werden afgeschaft
Afschaffing beroepsbekwaamheid in Vlaanderen: de gevolgen op een rijtje
Volgens de huidige vestigingswetgeving in België/Vlaanderen moet elke kmo, natuurlijke persoon of rechtspersoon die een handelsactiviteit wenst uit te oefenen, de nodige ondernemersvaardigheden bewijzen.
Vier actiepunten uitvoerig toegelicht
De invloed van de ATAD-richtlijn(en) op het zomerakkoord
Het is inmiddels geen nieuws meer dat het zomerakkoord de Belgische vennootschapsbelasting grondig zal hervormen. De voorgestelde hervormingen zoals opgenomen in de voorbereidende teksten van de Programmawet en de Relancewet werden op 27 oktober goedgekeurd in de Ministerraad. Het wetsontwerp van de Programmawet werd op 6 november 2017 door de regering ingediend in de Kamer van Volksvertegenwoordi
Het begrip, de invoering en de loonbetaling nader toegelicht
Glijdende uurroosters: eindelijk een wettelijk kader
Sinds de invoering van de wet kan de onderneming ervoor kiezen om een glijdend uurrooster in te voeren. 
Het decembervoorschot & het optioneel btw-stelsel komen aan bod
Kort btw-nieuws
Het decembervoorschot voor kwartaalaangevers.  Btw-belastingplichtigen die periodieke maandaangiften indienen, zijn al langer gekend met het fenomeen van het decembervoorschot. Binnenkort zullen ook de kwartaalindieners voor de eerste keer met deze verplichting rekening moeten houden. In het kader van een verdere vereenvoudiging van de btw-regelgeving en –administratie besliste de minister
De gevolgen van een onjuiste of onvolledige inschrijving
De noodzaak van een correcte inschrijving in de kruispuntenbank voor ondernemingen
Elke onderneming heeft er belang bij haar  inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) up to date te houden. De KBO is een centraal register van de FOD economie waarin alle basisgegevens van ondernemingen en hun vestigingseenheden worden verwerkt. De gegevens in de KBO worden verspreid naar de verschillende overheidsdiensten (BTW, RSZ, belastingkantoren,….).  Wie moet z

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief