Geregistreerde kassa in gebruik – vanaf 1 januari 2017 geen toepassing van forfaitaire regeling meer mogelijk!

Vanaf 1 januari 2017 zal het niet meer mogelijk zijn voor ondernemingen die een geregistreerd kassasysteem in gebruik hebben om een forfaitaire regeling toe te passen (Beslissing BTW nr. E.T.131.030 d.d. 10.11.2016).

1. Historiek:

Reeds van bij de eerste commentaren over de verplichting tot de invoering van de geregistreerde kassa werd de vraag gesteld naar de gevolgen van de invoering van de witte kassa voor de exploitanten van horecazaken die onderworpen zijn aan een forfaitaire btw- regeling. De btw- administratie had aangegeven dat er nog een afzonderlijke beslissing ging komen voor de forfaitaire btw- plichtigen en dat deze tot dan hun forfaitaire regeling verder konden toepassen. Met de beslissing van 10 november 2016 wordt er beslist dat de btw- plichtigen die toepassing maken van een forfaitaire regeling en die, hetzij vrijwillig, hetzij verplicht gebruik maken van een geregistreerd kassasysteem, vanaf 1 januari 2017 niet langer gebruik kunnen maken van de forfaitaire regeling. 

2. Getroffen ondernemingen:

De sectoren die de forfaitaire regeling kunnen verliezen  als gevolg van de verplichting om over een witte kassa te beschikken zijn:

    - de consumptie-ijsbereiders
    - de frituurexploitanten
    - de caféhouders en kleine caféhouders
    - de slagers en spekslagers
    - de bakkers en brood- en banketbakkers.

De ondernemingen in deze sectoren die verplicht over een geregistreerd kassasysteem moeten beschikken of vrijwillig dit systeem gebruiken, zullen met ingang van 01.01.2017 ambtshalve aan de normale btw- regeling worden onderworpen.

De implementatie van een zgn. witte kassa is verplicht vanaf dat de jaarlijkse omzet uit restaurant- en cateringdiensten meer dan € 25.000 bedraagt.

De btw- administratie heeft aangekondigd zowel de beroepsgroeperingen die deze verschillende sectoren vertegenwoordigen als de betrokken belastingplichtigen zo spoedig mogelijk persoonlijk te verwittigen van deze onverenigbaarheid en van de gevolgen van de overgang naar de normale belastingregeling.

3. Wie kan de forfaitaire regeling nog wel genieten?

Volgende ondernemingen die de forfaitaire regeling toepassen, kunnen deze na 1 januari 2017 verder behouden:

    - Ondernemingen wiens omzet uit restaurant- en cateringdiensten minder dan € 25.000 op jaarbasis bedraagt en die geen geregistreerde kassa in gebruik        hebben genomen op vrijwillige basis (zij dienen wel btw- bonnetjes uit te reiken voor deze handelingen).
      - Ondernemingen wiens activiteit beperkt blijft tot de loutere levering van spijzen en dranken, (m.a.w. enkel afhaal en geen ‘verbruik ter plaatse’).

Beperking van het aantal vennootschapsvormen
Help, mijn vennootschapsvorm bestaat binnenkort niet meer!
Het WVV is op komst Op 4 juni 2018 werd het “wetsontwerp tot invoering van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen” ingediend in de kamer, waarmee we aan de vooravond staan van de grootste hervorming van het vennootschapsrecht sinds de invoering van de gecoördineerde wetten op de handelsvennootschappen de dato 30 november 1935. Deze grondige hervorming van het vennootschapsrecht g
Wat zijn de gevolgen?
Vlabel teruggefloten door Raad van State inzake de gesplitste verkrijging en inschrijving van blote eigendom en vruchtgebruik
Na een jarenlange betwisting tussen belastingplichtigen en Vlabel, heeft de Raad van State het standpunt van Vlabel vernietigd.
Één van de actiepunten van de ATAD-richtlijn
Impact invoering Belgische CFC wetgeving: de facto verstrenging van de transfer pricing regels?
Vanaf 1 januari 2019 (aanslagjaar 2020) zal in België, omwille van de implementatie van de ATAD-richtlijn1, de nieuw te introduceren CFC-regel in werking treden. Deze nieuwe wetgeving dient in het ruimere kader van het Zomerakkoord en de hervormingen in de Belgische vennootschapsbelasting geplaatst te worden, die net zoals de CFC-wetgeving mede voortvloeien uit de reeds ruim besproken implementat
Een kort overzicht
Wat te verwachten op (nationaal) btw-vlak?
Ondanks het feit dat velen onder ons nog in zomer(-vakantie)modus verkeren, staan we in dit artikel graag toch al eens even stil bij de btw-wijzigingen die we (mogelijks) in de nabije toekomst mogen verwachten. Het betreft hier een kort overzicht. Voor een diepgaandere toelichting kunnen jullie uiteraard steeds contact opnemen met ons btw-team.  Vouchers (1 januari 2019)  In juni 201
Is uw organisatie meldingsplichtig?
Goed begonnen is half werk: Bereid uw organisatie voor op de go live van het UBO-register
Op 31 oktober 2018 gaat het register van uiteindelijke begunstigden (het “UBO-register”) live. Wij overlopen voor u waar uw organisatie mee rekening moet houden. 
Afhankelijk van de aard en herhaling van de overtreding
Boeteschalen vastgelegd voor de niet-naleving van de transfer pricing documentatieplicht
Vanaf aanslagjaar 2017, meer bepaald sinds de inwerkingtreding van de verplichte transfer pricing documentatieplicht, werd onmiddellijk opgenomen dat er vanaf een tweede overtreding waarbij men niet voldoet aan de transfer pricing verplichtingen een boete kan opgelegd worden gaande  van 1.250 EUR tot 25.000 EUR (Artikel 445, §3 Wetboek Inkomstenbelastingen 1992). De schalen van de administra
Brexit, e-commerce & VAT action plan komen aan bod
Verwachte wijzigingen op internationaal btw-vlak
In vorige editie hebben we de te verwachten wijzigingen op nationaal btw- vlak besproken en in dit artikel gaan we kort stilstaan bij de btw- wijzigingen die verwacht worden op internationaal gebied.                Brexit  In principe zouden we op 30 maart 2019 werkelijk kunnen spreken van een ‘Brexit’. Het Ver
Er worden maar liefst 31 vragen beantwoord
FAQ rond de aftrek voor innovatie-inkomsten gepubliceerd
Op 26 juli 2018 publiceerde de FOD Financiën op Fisconet - u kan zich gratis registreren om de FAQ te raadplegen - de langverwachte FAQ met betrekking tot de aftrek voor innovatie-inkomsten. Sinds de wet van 9 februari 2017 tot invoering van de aftrek voor innovatie-inkomsten volgt aldus nu de eerste bijkomende commentaar bij de wetsbepalingen van art. 205/1 t.e.m. 205/4 Wetboek Inkomsten
De belangrijkste wijzigingen voor u opgelijst
Onroerende verhuur met btw | versie 2.0
Het wetsontwerp van 30 maart 2018 werd na advies van de Raad van State nog op diverse punten aangepast en op 31 juli 2018 ingediend bij het Parlement. Hieronder geven we de belangrijkste wijzigingen mee. Optie tot verhuring van gebouwen met btw  Basisvoorwaarden De basisvoorwaarden om de optie tot verhuur van een gebouw met btw te kunnen uitoefenen blijven ongewijzigd: Het moet g
Het verschil in behandeling wordt weggewerkt
VAA onroerende goederen: fiscus legt zich (voorlopig) neer bij rechtspraak
De FOD Financiën publiceerde op 15 mei 2018 een circulaire 2018/C/57 met betrekking tot de forfaitaire waardering van het voordeel van alle aard.
Hoe aftrekbaar zijn uw restaurantkosten?Download de fiscale gids

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief