De Wet Wendbaar Werk: wat u mag verwachten

Op donderdag 5 januari werd het wetsontwerp neergelegd in de Kamer. Indien deze wordt goedgekeurd, dan zal deze in werking treden vanaf 1 februari 2017 en enkele belangrijke maatregelen invoeren om de work-life balance van de werknemers te vergroten enerzijds en anderzijds de concurrentiekracht van de Belgische bedrijven te vergroten. Hieronder reeds een kort overzicht van de maatregelen.

1. Maatregelen inzake arbeidsduur
In dit kader zouden volgende maatregelen worden ingevoerd:

  • De aanpassing van het systeem van de kleine flexibiliteit teneinde de uurroosters en de arbeidsduur aan te passen in functie van de fluctuerende noden van de onderneming;
  • De invoering van 100 vrijwillige overuren die recht geven op betaling van overloon;
  • De verhoging van de interne overurengrens van 78 naar 143 uren dewelke een werknemer kan presteren bovenop de normale wekelijkse arbeidsduur zonder dat hem inhaalrust wordt toegekend;
  • De invoering van glijdende uurroosters, waarbij een wettelijk kader wordt gegeven aan een reeds ingeburgerde praktijk in verschillende ondernemingen;
  • Aanpassingen aan de wetgeving op de deeltijdse arbeid waarbij een aantal aspecten worden vereenvoudigd en gemoderniseerd met het oog op het verlichten van de administratieve lasten voor de werkgevers;
  • De uitbreiding van het plus-minusconto, zijnde de mogelijkheid om te voorzien dat de berekening van de gemiddelde werkweek van 38 uur wordt gespreid over maximum 6 jaren, naar andere sectoren in de industrie en de diensten.

2. Nieuwe regeling inzake opleidingsinspanningen
De huidige interprofessionele doelstelling waarbij 1,9% van de totale loonmassa aan opleiding moet worden besteed, zou vervangen worden door een nieuwe interprofessionele doelstelling van gemiddeld 5 opleidingsdagen per voltijds equivalent en per jaar.

3. Een wettelijk kader voor occasioneel telewerk
Door de invoering van deze maatregelen zal een werknemer die geconfronteerd wordt met een moeilijke of onvoorziene situatie aan zijn werkgever kunnen vragen om occasioneel telewerk te verrichten.

4. De invoering van een arbeidsovereenkomst voor uitzendarbeid voor onbepaalde tijd
Hierdoor kan een uitzendkracht van elkaar afwisselende uitzendopdrachten bij een of meerdere gebruikers uitvoeren. Hiervoor zullen echter ook nog de nodige algemeen verbindend verklaarde cao’s dienen te worden afgesloten.

5. Het stelsel van loopbaansparen
Deze, in België totaal nieuwe figuur, laat toe dat een werknemer tijd (overuren/verlof) opspaart om later tijdens de duur van zijn dienstbetrekking op te nemen als verlof. Als de sociale partners binnen de 6 maanden na de inwerkingtreding van deze wet zelf een cao afsluiten over het loopbaansparen, zal de desbetreffende cao gelden.

6. Een systeem waarbij conventionele vakantiedagen kunnen worden ‘geschonken’ aan collega’s
Er wordt een kader gecreëerd waarbinnen werknemers een schenking van hun conventionele verlofdagen zullen kunnen doen aan collega’s die een ernstig ziek kind hebben.

7. De hervorming van de werkgeversgroeperingen
Onder de nieuwe regeling kan een werkgeversgroepering niet meer dan 50 werknemers tewerkstellen, tenzij deze drempel wordt verhoogd door de koning.

8. De uitbreiding van het palliatief verlof
De totale duur van het recht op palliatief verlof wordt van 2 op 3 maanden gebracht.

9. De uitbreiding van het tijdskrediet met motief
Daarenboven wordt voorzien in een uitbreiding van het recht op tijdskrediet met een zorgmotief naar 51 maanden indien cao nr. 103 niet tijdig wordt aangepast in deze zin.

10. De mogelijkheid om nachtarbeid te leveren voor e-commerce activiteiten
Momenteel wordt nachtarbeid, d.w.z. arbeid verricht tussen 20u en 6u, toegestaan in de sector van de e- commerce door een koninklijk besluit van 13 maart 2016. Deze afwijking zou dan worden bevestigd in de tekst van de arbeidswet.

Nadat de wet wordt goedgekeurd, zullen we dieper ingaan op verschillende van deze nieuwigheden.

Tax & Legal Services
Laat Europa nu toch btw- aftrek toe op basis van een niet-conforme aankoopfactuur?
In een recent arrest heeft het Hof van Justitie het standpunt ingenomen dat de fiscus het recht op aftrek van btw niet zomaar mag weigeren enkel en alleen omdat bepaalde verplichte factuurvermeldingen niet op de factuur staan. In dit specifieke geval beschikte de btw-administratie over alle informatie die noodzakelijk was om na te gaan of voldaan is aan alle materiële voorwaarden voor de uitoefen
Tax & Legal Services
De begrotingsmaatregelen 2016: de olifant baart een muis?
De begrotingsonderhandelingen werden een harde noot om kraken.  Uiteindelijk heeft de regering akkoord gevonden over de begroting 2016.  De begrotingsinspanning van 3,006 miljard wordt gevuld door maatregelen die voor 70% uit besparingen bestaan, voor 20% uit nieuwe inkomsten (lees belastingen) en voor 10% uit de post “diversen”. De verwachte hervorming van de vennootschapsbelasti
Tax & Legal Services
De 'Bonus voor diensten aan huis': Uw poetsvrouw of tuinman laten betalen door uw werkgever
Werkgevers en werknemers zijn  de laatste jaren steeds  op zoek naar aanvullende en alternatieve verloningsvormen die voor beide partijen voordelig zijn, m.a.w. een optimalisatie van het rendement en het genot voor de werknemer en een minimalisatie van de werkgeverslasten waardoor de kostprijs voor de werkgever gedrukt wordt.Een mooi recent ontwikkelde,  fiscaal en sociaal afgetoets
Tax & Legal Services
Nieuwe btw-cafetariaregeling vanaf 2017!
Bepaalde vrijgestelde belastingplichtigen zonder winstoogmerk genieten momenteel reeds van de “cafetariaregeling”, dewelke een btw- tolerantie betreft waardoor de cafetaria mee onder hun btw –vrijgesteldeactiviteit valt. Vanaf 2017 wijzigen echter de voorwaarden van deze administratieve regeling. 1. Situering van de problematiek Het verschaffen van spijzen en dranken voor het verbruik
Tax & Legal Services
Voordeel alle aard voor een woning onredelijk? Een stap in de goede richting
Omtrent de berekening van het voordeel alle aard voor het privégebruik van een woning welke ter beschikking wordt gesteld door de vennootschap is de laatste jaren al veel inkt gevloeid.  Temeer daar het voordeel alle aard voor het privé gebruik van een woning in 2012 bijna werd verdubbeld. 1. Vaststelling forfaitair voordeel alle aard Sedert 2012 wordt het voordeel overeenkomstig arti
Tax & Legal Services
Online gokspelen – sinds 1 juli met btw
In vorige edities hebben we het al gehad over twee wijzigingen sedert 1 juli, de invoering van de deeleconomie en de wijziging van de btw-vrijstelling voor kostendelende verenigingen. Naast deze twee nieuwigheden werd, haast op kousenvoeten, ook de btw-vrijstelling voor online gokspelen afgeschaft. 1. Inperking van de btw-vrijstelling voor spelen en weddenschappen vanaf 1 juli De btw vrijst
Tax & Legal Services
Nieuwe Permante Fiscale regularisatie (eindelijk) in werking vanaf 1/08/2016
In het Belgische Staatblad van 29 juli 2016 werd eindelijk de wet van 21 juli 2016 tot (her)invoering van een permanent systeem van fiscale en sociale regularisatie gepubliceerd. Deze regeling is in grote mate geïnspireerd op zijn voorganger, de zogenaamde “regularisatie TER”. Al worden gelijkaardige doelstellingen nagestreefd als met het vorige regularisatiesysteem, toch vertoont het systeem
Tax & Legal Services
Belgen en hun onroerend goed in het buitenland
Ieder jaar trekken heel wat Belgen tijdens de zomerperiode naar hun tweede verblijf in het buitenland. Wij krijgen hierover veel vragen: Weet de fiscus dat ik een tweede verblijf heb in het buitenland? Waar moet ik belastingen betalen? Wat moet er aangegeven worden in mijn aangifte personenbelasting? Wij schetsen voor u kort een overzicht van de belangrijkste aandachtspunten waarmee u rekening die
Tax & Legal Services
Toekenning van aandelenopties aan uw werknemers: een voordelige en flexibele vorm van extra legale verloning
De toekenning van aandelenopties aan de medewerkers van de vennootschap is een uiterst interessante loonoptimalisatie techniek.  
Tax & Legal Services
Het nieuwe douanewetboek van de Unie: vervolg
Eerder berichtten we jullie al omtrent de intrede op 1 mei 2016 van het nieuwe douanewetboek van de Unie1 en de wijzigingen die dit met zich mee bracht binnen het douanelandschap. Ondertussen zijn we bijna drie maanden verder en zijn er naar aanleiding van deze inwerkingtreding al enkele wetgevende en administratieve initiatieven genomen waarover we jullie graag informeren. 1. Expliciete vermel
Hoe aftrekbaar zijn uw restaurantkosten?Download de fiscale gids

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief