De Wet Wendbaar Werk: wat u mag verwachten

Op donderdag 5 januari werd het wetsontwerp neergelegd in de Kamer. Indien deze wordt goedgekeurd, dan zal deze in werking treden vanaf 1 februari 2017 en enkele belangrijke maatregelen invoeren om de work-life balance van de werknemers te vergroten enerzijds en anderzijds de concurrentiekracht van de Belgische bedrijven te vergroten. Hieronder reeds een kort overzicht van de maatregelen.

1. Maatregelen inzake arbeidsduur
In dit kader zouden volgende maatregelen worden ingevoerd:

  • De aanpassing van het systeem van de kleine flexibiliteit teneinde de uurroosters en de arbeidsduur aan te passen in functie van de fluctuerende noden van de onderneming;
  • De invoering van 100 vrijwillige overuren die recht geven op betaling van overloon;
  • De verhoging van de interne overurengrens van 78 naar 143 uren dewelke een werknemer kan presteren bovenop de normale wekelijkse arbeidsduur zonder dat hem inhaalrust wordt toegekend;
  • De invoering van glijdende uurroosters, waarbij een wettelijk kader wordt gegeven aan een reeds ingeburgerde praktijk in verschillende ondernemingen;
  • Aanpassingen aan de wetgeving op de deeltijdse arbeid waarbij een aantal aspecten worden vereenvoudigd en gemoderniseerd met het oog op het verlichten van de administratieve lasten voor de werkgevers;
  • De uitbreiding van het plus-minusconto, zijnde de mogelijkheid om te voorzien dat de berekening van de gemiddelde werkweek van 38 uur wordt gespreid over maximum 6 jaren, naar andere sectoren in de industrie en de diensten.

2. Nieuwe regeling inzake opleidingsinspanningen
De huidige interprofessionele doelstelling waarbij 1,9% van de totale loonmassa aan opleiding moet worden besteed, zou vervangen worden door een nieuwe interprofessionele doelstelling van gemiddeld 5 opleidingsdagen per voltijds equivalent en per jaar.

3. Een wettelijk kader voor occasioneel telewerk
Door de invoering van deze maatregelen zal een werknemer die geconfronteerd wordt met een moeilijke of onvoorziene situatie aan zijn werkgever kunnen vragen om occasioneel telewerk te verrichten.

4. De invoering van een arbeidsovereenkomst voor uitzendarbeid voor onbepaalde tijd
Hierdoor kan een uitzendkracht van elkaar afwisselende uitzendopdrachten bij een of meerdere gebruikers uitvoeren. Hiervoor zullen echter ook nog de nodige algemeen verbindend verklaarde cao’s dienen te worden afgesloten.

5. Het stelsel van loopbaansparen
Deze, in België totaal nieuwe figuur, laat toe dat een werknemer tijd (overuren/verlof) opspaart om later tijdens de duur van zijn dienstbetrekking op te nemen als verlof. Als de sociale partners binnen de 6 maanden na de inwerkingtreding van deze wet zelf een cao afsluiten over het loopbaansparen, zal de desbetreffende cao gelden.

6. Een systeem waarbij conventionele vakantiedagen kunnen worden ‘geschonken’ aan collega’s
Er wordt een kader gecreëerd waarbinnen werknemers een schenking van hun conventionele verlofdagen zullen kunnen doen aan collega’s die een ernstig ziek kind hebben.

7. De hervorming van de werkgeversgroeperingen
Onder de nieuwe regeling kan een werkgeversgroepering niet meer dan 50 werknemers tewerkstellen, tenzij deze drempel wordt verhoogd door de koning.

8. De uitbreiding van het palliatief verlof
De totale duur van het recht op palliatief verlof wordt van 2 op 3 maanden gebracht.

9. De uitbreiding van het tijdskrediet met motief
Daarenboven wordt voorzien in een uitbreiding van het recht op tijdskrediet met een zorgmotief naar 51 maanden indien cao nr. 103 niet tijdig wordt aangepast in deze zin.

10. De mogelijkheid om nachtarbeid te leveren voor e-commerce activiteiten
Momenteel wordt nachtarbeid, d.w.z. arbeid verricht tussen 20u en 6u, toegestaan in de sector van de e- commerce door een koninklijk besluit van 13 maart 2016. Deze afwijking zou dan worden bevestigd in de tekst van de arbeidswet.

Nadat de wet wordt goedgekeurd, zullen we dieper ingaan op verschillende van deze nieuwigheden.

Tax & Legal Services
Beslissing inzake btw-plicht voor bestuurders-rechtspersonen gepubliceerd
Het is al lang geen nieuws  meer dat de keuze die bestuurders-rechtspersonen in het verleden hadden om hun bestuurdersvergoedingen al dan niet aan btw te onderwerpen, zal verdwijnen. Reeds in november 2014 werd aangekondigd dat dit keuzestelsel zou worden opgeheven. Enkel de exacte datum van inwerkingtreding was nog een vraagteken. Initieel was dit op 1 januari 2015, maar dit werd al snel uit
Tax & Legal Services
Vanaf 1 mei 2016 treedt het nieuwe douanewetboek in werking
1. Inleiding Met Verordening (EU) nr. 952/2013 van het Europees Parlement en van de Raad van 9 oktober 2013, kwam het nieuwe douanewetboek van de Unie tot stand, ook wel Union Customs Code of UCC genoemd. Dit douanewetboek zal het huidige Communautaire Douanewetboek (CDW) vervangen. Dit nieuwe douanewetboek van de Unie is van toepassing met ingang van 1 mei 2016. Wil dit zeggen dat het do
Tax & Legal Services
Aangifteformulier personenbelasting voor aanslagjaar 2016 gepubliceerd
Het aangifteformulier personenbelasting voor aanslagjaar 2016 (inkomsten 2015) werd op 1 april 2016 gepubliceerd. Hierbij geven wij u kort een overzicht van de belangrijkste nieuwigheden in het aangifteformulier. Vak IX.- Interesten en kapitaalaflossingen van leningen en schulden, premies van individuele levensverzekeringen en erfpacht- en opstalvergoedingen of gelijkaardige vergoedingen, die r
Tax & Legal Services
Vlaamse Belastingadministratie legt bom onder schenken met voorbehoud van vruchtgebruik voor buitenlandse notaris
Een zeer gangbare praktijk in het kader van de familiale vermogensplanning is dat een schenking van roerende goederen niet in België wordt geregistreerd, maar dat men de akte voor een buitenlandse notaris (bvb. in Nederland) laat verlijden. Hierbij bestaat er geen verplichting om de notariële akte in België te registreren.  Deze planningstechniek heeft ook tot gevolg dat er geen schenkb
Tax & Legal Services
Afschaffing btw-vrijstelling voor esthetische ingrepen: Administratieve toelichting schept duidelijkheid
De aangekondigde administratieve beslissing die de afschaffing van de btw-vrijstelling voor esthetische ingrepen bespreekt, werd gepubliceerd. Deze beslissing licht de draagwijdte en btw-gevolgen van de afschaffing van deze btw-vrijstelling toe. Zij voorziet tevens in een aanvullende overgangsregeling. 1. Voorafgaand Voor artsen geldt een btw-vrijstelling voor medische diensten. Deze btw-
Tax & Legal Services
Gespreide taxatie van meerwaarden: fusie als wederbelegging
De vraag of een inbreng in het kader van een (belastingvrije) fusie kan kwalificeren als een herbelegging in het kader van een gespreide belasting van meerwaarden, heeft reeds vele pennen beroerd. Zo is er onder andere het arrest geweest van het Hof van Beroep te Gent van 25 juni 2013, waarbij gesteld werd dat dit inderdaad een kwalificerende herbelegging kan uitmaken (1). Nadien heeft ook vele re
Tax & Legal Services
Afronding op 5 cent: nieuwe btw-tolerantie
Ondernemingen en beoefenaars van vrije beroepen hebben sinds 1 oktober 2014 de mogelijkheid om de totaalbedragen die hun klanten moeten betalen af te ronden naar het dichtstbijzijnde veelvoud van 5 cent. Deze maatregel werd genomen om de hoeveelheid muntstukken van 1 en 2 eurocent in de portemonnee van de klant te beperken. Nu heeft ook de btw- administratie een tolerantie gepubliceerd omtrent de
Tax & Legal Services
Bezwaar indienen: voortaan ook per fax en e-mail
Je aanslagbiljet elektronisch ontvangen op je smartphone en hiertegen onmiddellijk per e-mail bezwaar indienen. Kan dit voortaan? De laatste jaren heeft de rechtspraak reeds enkele malen de vormvoorwaarden voor het indienen van bezwaarschriften soepel geïnterpreteerd in het licht van huidige communicatiemiddelen. De administratie heeft in haar circulaire van 3 februari 2016 (Ci. nr. AAFisc 5/2016
Tax & Legal Services
Kmo-portefeuille: vernieuwd ondersteuningsbeleid vanaf 1 april 2016
Vanaf 1 april 2016  verandert het landschap van de kmo-portefeuille en zullen er twee subsidie-instrumenten zijn: een brede, vereenvoudigde kmo-portefeuille ter ondersteuning van de professionalisering van de Vlaamse kmo’s en de nieuwe kmo-groeisubsidie voor bedrijven met groeiambities. 1.De vereenvoudigde kmo-portefeuille De huidige kmo-portefeuille met de verschillende pijlers, domein
Tax & Legal Services
Waardering vruchtgebruik: als Copernicus nog eens van zich laat horen
1.Wat is vruchtgebruik? Vruchtgebruik kan in mensentaal worden omschreven als een pseudo-eigendomsrecht. De vruchtgebruiker kan immers alles doen met bijvoorbeeld een onroerend goed zoals een eigenaar, behalve dat er in hoofdzaak twee beperkingen zijn. Ten eerste is een vruchtgebruik slechts tijdelijk (vb. voor een periode van 30 jaar) en ten tweede kan een vruchtgebruiker ook maar verkopen wat h
Hoe aftrekbaar zijn uw restaurantkosten?Download de fiscale gids

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief