Oldtimers: een interessante investering vanuit fiscaal oogpunt?

Gepassioneerde liefhebbers van "collectievoertuigen" kochten in het verleden, en doen dit tegenwoordig nog steeds, talloze zogenaamde Oldtimers uit voorliefde voor "oude auto’s". Maar de laatste jaren worden oldtimers meer en meer als een belegging of investering aangekocht door al dan niet vermogende particulieren. Wanneer wordt zulke investering nu fiscaal interessant: bij private aankoop of bij aankoop via de vennootschap? Wij geven u graag een overzicht van de fiscale gevolgen van beide mogelijkheden.

1. Oldtimers - statuut
U kan zowel als natuurlijk persoon als rechtspersoon een oldtimer aankopen. Hiervoor gelden andere regels dan de aankoop van een gewoon voertuig. Om te kunnen kwalificeren als oldtimer, dient het voertuig minstens 25 jaar in het Vlaams en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en 30 jaar in het Waals Gewest in gebruik te zijn én een kentekenplaat te hebben dewelke begint met een "O". Dit wil zeggen dat het voertuig reeds 25 jaar geleden of langer voor een eerste keer is ingeschreven om te mogen rijden op de openbare weg. Slechts dan kan er een O-kentekenplaat aangevraagd worden. Deze O-plaat is noodzakelijk om te kunnen genieten van de jaarlijkse verlaagde forfaitaire verkeersbelasting van € 35,10 en een Belasting op Inverkeersstelling (BIV) tussen € 43,99 en € 61,50, afhankelijk van de regio waarin u woonachtig bent (Vlaams – Brussels Hoofdstedelijk – Waals Gewest). Deze laatste belasting is slechts eenmaal verschuldigd, namelijk bij de inschrijving van uw oldtimer op uw naam.

Sinds het nieuwe oldtimerstatuut, dat van toepassing is vanaf 1 juli 2013, worden belangrijke beperkingen opgeheven. Zo kan er nu dag en nacht gereden worden met een oldtimer, daar waar het voordien slechts toegelaten was om binnen een straal van 25 km, tussen zonsopgang en zonsondergang of in het kader van een manifestatie gebruik te maken van een oldtimer. Doch, het nieuwe oldtimerstatuut brengt ook nieuwe (en andere) beperkingen met zich mee.

Het is sinds 1 juli 2013 verboden om een oldtimer te gebruiken voor volgende handelingen:

  • Commerciële handelingen die gericht zijn op zakelijk of persoonlijk financieel gewin;
  • Professionele handelingen ten behoeve van de beroepsuitoefening of de bedrijfsvoering;
  • Woon-werkverkeer en woon-schoolverkeer;
  • Bezoldigd vervoer en met bezoldigd vervoer van personen gelijkgesteld gratis vervoer;
  • Handelingen waarbij een oldtimer gebruikt wordt als werktuig of als werkmiddel, alsook handelingen voor interventieopdrachten.

Bovendien werd er in 2014 ook een Europese Richtlijn gestemd inzake de technische keuring van motorvoertuigen van historisch belang. Hierin wordt er benadrukt dat een "voertuig van historisch belang" minstens 30 jaar geleden vervaardigd of voor de eerste keer ingeschreven moet zijn. Dit betekent dat de minimumleeftijd van 25 jaar nu definitief zal moeten worden opgetrokken naar 30 jaar om niet achterop te hinken op de andere Europese landen. Deze Richtlijn dient tevens ten laatste op 20 mei 2018 geïntegreerd te worden in de nationale wetgeving, tot op heden is de wetgeving in Vlaanderen en Brussel nog niet aangepast. In Vlaanderen zou de minimumleeftijd om een wagen als oldtimer in te schrijven vanaf 1 juli 2017 worden aangepast naar 30 jaar, met een overgangsregeling voor de reeds ingeschreven oldtimers tussen de 25 en 30 jaar oud.

2. Privé-aankoop
Oldtimers zijn over de jaren heen in waarde gestegen en lijken dit voor de eerstkomende jaren nog steeds te zullen doen, al dan niet aan een lager groeitempo. Wanneer u bovendien uw belegging rendement wil laten opbrengen, kijkt u volgens kenners best uit naar een topstuk, waarvan de prijs bijgevolg wel eens hoog kan oplopen. Voor u als particulier kan dit wel eens een (te) zware investering betekenen.

Echter, bij een latere verkoop van uw oldtimer met een gunstige meerwaarde zal deze meerwaarde onbelast blijven in de personenbelasting, indien deze verkoop binnen het normaal beheer van uw privé vermogen valt. Dit zal niet het geval zijn wanneer u oldtimers aankoopt en deze gedurende slechts een korte termijn bezit om deze daarna te verkopen met het oog op het realiseren van een meerwaarde (speculatie). In dat geval zal u in de personenbelasting belast worden tegen een afzonderlijk tarief van 33% op de gerealiseerde meerwaarde.  

3. Aankoop via de vennootschap
Indien u als particulier deze hoge investeringskost mogelijk niet kan of wil financieren en u zaakvoerder of bestuurder van een vennootschap bent, kan u als alternatief de oldtimer aankopen in de vennootschap. De wagen kan dan worden ingeschreven als oldtimer met een O-kentekenplaat of als een regulier voertuig met een normaal kenteken. Beide hebben voor- en nadelen.

Wanneer de aankoop via de vennootschap gebeurt en uw oldtimer ingeschreven wordt met een kwalificerende O- kentekenplaat, dient de regelgeving van 1 juli 2013 gevolgd te worden. De regelgeving herinnert ons eraan dat commercieel en professioneel gebruik van een kwalificerende oldtimer verboden is.

In dit geval zullen kosten met betrekking tot de oldtimer in een vennootschap echter altijd moeilijk aan de voorwaarden voor aftrekbaarheid kunnen voldoen. Kosten zijn namelijk pas aftrekbaar als o.a. kan worden aangetoond dat de kost gemaakt is met als doel belastbaar inkomen te verkrijgen of te behouden. Aangezien een oldtimer met O- plaat niet beroepsmatig noch commercieel mag worden gebruikt, zal het enige bewijs dat hier kan worden aangehaald de waardestijging zijn. Dit betekent niet dat kosten met betrekking tot de wagen nooit aftrekbaar kunnen zijn, maar er zal wel moeten aangetoond worden dat de kosten bijdragen aan de waardestijging van de wagen, en niet louter voor het gebruik ervan dienen. Want in dit laatste geval is deze kost steeds een niet-beroepsmatige kost, aangezien de oldtimer niet beroepsmatig mag worden gebruikt.

De oldtimer dient uiteraard in eerste instantie als belegging, maar de verleiding wordt uiteraard al snel zeer groot om die mooie Mercedes Gulwing uit 1956 of die Jaguar E-Type Roadster uit 1963 commercieel in te zetten. Een event van uw bedrijf waar zo’n klassieker staat te pronken verleent het geheel natuurlijk een grotere aantrekkingskracht. Het louter uitstallen van een oldtimer kan ons inziens moeilijk als commercieel "gebruik" beschouwd worden, maar let erop dat de wagen niet "gebruikt" (lees: gereden) wordt voor commerciële of professionele doelen.

Bovendien wensen we nog mee te geven dat indien de wagen in een vennootschap wordt ingeschreven met een O- kentekenplaat, en dus niet commercieel of professioneel kan worden aangewend, deze wagen zoals reeds gesteld wordt aanzien als een pure belegging die een meerwaarde zal opleveren. Beleggingen die niet voorbestemd zijn om periodiek inkomen voort te brengen, zoals bv. een oldtimer, dienen echter voor notionele interestaftrek doeleinden uit het eigen vermogen te worden geweerd. Dit wil zeggen dat uw eigen vermogen voor doeleinden van de notionele interestaftrek zal verminderen met de waarde van de oldtimer waardoor u minder notionele interestaftrek zal kunnen genieten. Maar aangezien de notionele interestaftrek op dit moment toch historisch laag staat en bovendien vaak ter discussie staat, kan die ene mooie oldtimer waarvan u uiteraard overtuigd bent dat die een mooie meerwaarde zal opleveren, dit verlies meer dan goedmaken.

Wenst u de wagen toch commercieel of professioneel te gebruiken, dan zal u de wagen moeten inschrijven met een regulier kenteken. Bij een gewone inschrijving van het voertuig blijven de verlaagde tarieven van de verkeersbelasting gewoon gelden, maar kan men niet meer genieten van een vereenvoudigde keuring, alsook vervalt de vrijstelling voor de technische keuring. Als voordeel heeft u natuurlijk wel dat een oldtimer die als gewoon voertuig is ingeschreven geen enkele wettelijke beperking qua gebruik kent. Dit voertuig mag u dus perfect beroepsmatig of commercieel aanwenden.

Let wel op dat het privé- gebruik van bedrijfsmiddelen steeds zal leiden tot het aanrekenen van een voordeel van alle aard (VAA). Wanneer u de oldtimer die door uw vennootschap is aangekocht, en dus als bedrijfsmiddel wordt beschouwd, privé gebruikt dient hiervoor, net zoals voor een gewone personenwagen, een voordeel van alle aard te worden aangerekend. Aangezien het nog steeds om een personenwagen gaat, moet ons inziens de forfaitaire berekeningsmethode voordelen alle aard personenwagens worden gebruikt.

Om het voordeel te kunnen berekenen dienen de cataloguswaarde en de CO2-uitstoot gekend te zijn. Enkel de CO2-uitstoot die op het inschrijvingsformulier vermeld is, komt hiervoor in aanmerking. Indien er geen CO2-uitstoot op het inschrijvingsformulier is vermeld, wat bij oldtimers steeds het geval zal zijn, wordt de CO2-uitstoot forfaitair vastgelegd op 205 g/km voor benzinewagens en op 195 g/km voor dieselwagens. Ook de cataloguswaarde zal niet eenvoudig te achterhalen zijn, maar indien deze berekeningsmethode dient te worden toegepast, heeft de minister duidelijk bevestigd dat dit de waarde bij nieuwe aanschaf is. Dit betekent dus de geldelijke waarde op het moment van aankoop als nieuwe wagen en niet de huidige marktwaarde. In de meeste gevallen zal er allicht wel ergens een historiek zijn van de gevraagde nieuwprijzen van deze wagens waardoor het voordeel in principe zou kunnen worden berekend. Bovendien zijn de nieuwprijzen van oldtimers vaak in huidige economische tijden vrij laag te noemen. Let wel op, dit voordeel alle aard houdt geen rekening met het aantal afgelegde kilometers in privé-verband. Of u nu 1 kilometer privé rijdt, of u rijdt er 10.000, de belasting zal gelijk blijven. Bij een zeer beperkt privé-gebruik zal deze belasting op het voordeel alle aard zeer zwaar doorwegen.  

4. Besluit
Een oldtimer koopt u in principe het best privé. In een vennootschap zullen de kosten vaak niet fiscaal aftrekbaar zijn en wordt u bovendien belast op de gerealiseerde meerwaarde, iets wat bij privé- bezit in principe niet het geval zal zijn. Jammer genoeg is het vaak de vennootschap die het meeste cash ter beschikking heeft. Toch doet u er financieel gezien voordeel aan om het vereiste bedrag via dividend uit te keren en de oldtimer privé aan te kopen. Het feit dat een meerwaarde achteraf meestal belastingvrij is, zal meer opleveren dan het initieel uitsparen van de roerende voorheffing op de dividend uitkering. Bovendien zal het geld (eens de oldtimer terug verkocht is) ooit toch uitgekeerd worden, waarbij u in de vennootschap opnieuw roerende voorheffing betaalt én de meerwaarde in de vennootschap reeds belast is geweest.

Zoals u kan lezen, bestaat een kant-en-klaar advies omtrent het fiscale beleid rond oldtimers dus jammer genoeg niet. Heeft u hierover specifieke vragen of wenst u dit graag in een cijfervoorbeeld uitgewerkt te zien? Contacteer de Moore Stephens Business Tax afdeling, zij bekijken dit graag met u in detail.

De belangrijkste wijzigingen voor u opgelijst
Onroerende verhuur met btw | versie 2.0
Het wetsontwerp van 30 maart 2018 werd na advies van de Raad van State nog op diverse punten aangepast en op 31 juli 2018 ingediend bij het Parlement. Hieronder geven we de belangrijkste wijzigingen mee. Optie tot verhuring van gebouwen met btw  Basisvoorwaarden De basisvoorwaarden om de optie tot verhuur van een gebouw met btw te kunnen uitoefenen blijven ongewijzigd: Het moet g
Het verschil in behandeling wordt weggewerkt
VAA onroerende goederen: fiscus legt zich (voorlopig) neer bij rechtspraak
De FOD Financiën publiceerde op 15 mei 2018 een circulaire 2018/C/57 met betrekking tot de forfaitaire waardering van het voordeel van alle aard.
Een boeiende uiteenzetting rond MBI, opnieuw in oktober
Management Buy-In: spannend én uitdagend
Op Donderdag 7 juni organiseerde Moore Stephens Belgium in de Drongense S.M.A.K lounge, in samen werking met 3W Executive Interim Management alsook met onze partners Sherpa Law en het Business Coaches Network, een interactieve lezing omtrent Management Buy-In (MBI). Filip Van de Vliet kwam zijn persoonlijke Management Buy-In ervaring delen. Lars Raedschelders gaf meer duiding over de financieri
De vastgoedplanning verkeert in woelige wateren
Waardering vruchtgebruik: in volle (R)evolutie?
Er wordt de laatste jaren veel gezegd en geschreven over de waardering van vruchtgebruik en waar het fiscale schoentje knelt. Hieronder geven we een overzicht van de problematiek inzake waardering, de huidige tendensen  en  werpen we ook een blik op toekomstige vastgoedplanning. Waardering vruchtgebruik Waardering van vruchtgebruik: een wereld in verandering Vruchtgebruik is één
De 'use and enjoyment' regels concreet toegelicht
Goederenvervoer en daarmee nauw samenhangende diensten: nieuwe regels verduidelijkt in een circulaire
Op 31 oktober 2017 werd (oud) KB nr. 57, dat handelt over de plaats van de dienst voor goederenvervoerdiensten en daarmee samenhangende diensten, vervangen door een nieuw KB.  Dat KB trad in werking op 23 november 2017. Het verduidelijkt het oude KB deels en voert daarnaast een nieuwe regel in. Teneinde de (nieuwe) regels te verduidelijken en te bespreken, heeft de fiscus op 31 mei 2018 in da
Krachtlijnen
Belangrijke wijzigingen in de verplichtingen voor maatschappen
De op 27 april 2018 gepubliceerde wet over de hervorming van het ondernemingsrecht brengt een aantal wijzigingen aan in het wetboek van vennootschappen en in het wetboek van economisch recht. Deze nieuwe regelgeving treedt in werking op 1 november 2018. Ook voor de maatschappen zullen er  enkele regels wijzigen. Hoewel er nog verduidelijkingen zullen worden gepubliceerd, geven wij hieronder r
UBO (Ultimate Beneficial Owner): de uiteindelijke begunstigden
Het UBO-register: nieuwe informatieverplichtingen op komst voor het bestuursorgaan van uw vennootschap
Door invoeging van artikelen 14/1 en 14/2 in het Wetboek van vennootschappen zijn alle vennootschappen er voortaan toe gehouden toereikende, accurate en actuele informatie over hun "uiteindelijke begunstigden" (ook wel “Ultimate Beneficial Owner” of “UBO” genoemd) in te winnen en bij te houden en te registreren in het nieuwe “UBO-register”: een centraal register waarin gegevens worde
De krachtlijnen op een rijtje
Onroerende verhuur met btw: vanaf 1 oktober 2018!
  Hoewel het nog maar een wetsontwerp is en dus nog onderhevig kan zijn aan wijzigingen, willen we toch al de krachtlijnen meegeven van de nakende revolutie in het btw landschap: onroerende verhuur met optie tot onderwerping aan btw. Historiek Van oudsher is de verhuur van onroerende goederen in principe vrijgesteld van btw (artikel 44 §3, 2° W.BTW). Er zijn slechts enkele, spe
De invoering van het huwelijksvermogensrecht
Einde van het finaal verrekenbeding of alsnog nieuw leven?
Over het finaal verrekenbeding is de laatste jaren al veel stof opgewaaid. Nadat het Hof van Cassatie in 2017 besliste in het voordeel van de belastingplichtige dat de vordering aftrekbaar was in het kader van de verschuldigde successierechten, heeft de Vlaamse decreetgever de fiscus een handje toegestoken door middel van een wetswijziging. 1. Wat is een finaal verrekenbeding en hoe werkt
Sneller systeemrisico's detecteren
Zonder Legal Entity Identifier doet uw bedrijf geen beurstransacties in 2018
Sinds 3 januari 2018 dient elke rechtspersoon die financiële instrumenten aan-of verkoopt te beschikken over een Legal Entity Identifier of kort LEI. 1. Legal Entity Identifier Een LEI is een unieke alfanumerieke code met 20 tekens waarmee elke juridische entiteit die actief is op de (al dan niet internationale) financiële markten op snelle wijze kan worden geïdentificeerd. De LEI st

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief