FATCA: beter voorkomen dan terugvorderen

Sinds 1 juli 2014 is de Amerikaanse FATCA of Foreign Account Tax Compliance Act van toepassing. Deze wetgeving kadert in de strijd tegen fiscale fraude en is erop gericht om wereldwijd belastingontwijking door Amerikaanse burgers aan te pakken door middel van een nieuw stelsel van wereldwijde automatische gegevensuitwisseling.

Welke verplichtingen heeft de FATCA – wetgeving juist ingevoerd?
Op basis van de FATCA-wetgeving worden bepaalde identificatie-, rapporterings- en/of inhoudingsplichten opgelegd aan partijen die zowel in als buiten de US zijn gevestigd. Op deze manier wenst de Amerikaanse fiscus (IRS) komaf te maken met structuren waarbij Amerikaanse personen hun toevlucht zoeken tot buitenlandse financiële rekeningen om bepaalde inkomsten verborgen te houden voor de IRS.

Deze wetgeving kent een zeer brede toepassing en heeft betrekking op zowel financiële als niet-financiële entiteiten/personen. Het feit dat een land een dubbelbelastingverdrag heeft ondertekend met de US, ontslaat de rijksinwoners van dit land niet van hun verplichtingen onder de FATCA-wetgeving. Deze voornoemde verplichtingen vloeien niet alleen voort uit de desgevallend toepasselijke US FATCA- wetgeving maar ook uit internrechtelijke regels die elk land voor zich specifiek kan hebben opgemaakt. Zo werd in België op 23 april 2014 een intergouvernementeel akkoord met de US ondertekend waarbij de FOD Financiën zich ertoe verbindt de inlichtingen geviseerd door FATCA-wetgeving aan de Amerikaanse fiscus (IRS) te bezorgen.

Hoe kan dit een effect hebben op Belgische inwoners?
In de praktijk komt het erop neer dat Belgische inwoners, zowel privé- personen als rechtspersonen, op verschillende manieren kunnen worden geconfronteerd met de FATCA-wetgeving:

Indien de Belgische inwoner rechtstreeks begunstigde is van betalingen uit de US
In deze situatie zal een Belgische begunstigde van betalingen uit de US (meestal op vraag van zijn klant/contractspartij) zichzelf dienen te identificeren aan de Amerikaanse tegenpartij teneinde 30% bronheffing te vermijden bij de betaling van de betreffende sommen.

Door het brede toepassingsgebied vallen zowaar bijna alle niet-Amerikaanse personen of ondernemingen die, op directe of indirecte wijze , een vorm van inkomsten ontvangen uit de US, onder deze inhouding van bronheffing. De beoogde inkomsten zijn onder meer interesten, dividenden, huurgelden, salaris, loon, premies, (lijf)renten, vergoedingen, beloningen, honoraria, of ander vaste of bepaalbare jaarlijkse of periodieke winsten, baten of inkomsten. Daarnaast worden ook de bruto-opbrengsten beoogd van de verkoop of een andere overdracht van elke eigendom die dividenden of interesten kan voortbrengen.

Op deze betalingen dient aldus door de Amerikaanse schuldenaar 30% bronheffing te worden ingehouden, tenzij deze laatste de nodige documentatie kan bekomen van de niet-Amerikaanse genieter van de inkomsten waardoor kan worden nagegaan hoe deze buitenlandse genieter kwalificeert onder de FATCA-wetgeving.

Door het aanhouden van een rekening bij een niet-Amerikaanse financiële instelling
In deze situatie zullen de geviseerde financiële instellingen (banken, verzekeraars, collectieve ­beleggingsinstellingen, enz.) hun cliënten die één van de zogenaamde “US indicia” bezitten, moeten onderwerpen aan een reeks van verplichtingen waaronder een identificatieplicht en mededelingsplicht van bepaalde gegevens m.b.t. de financiële rekeningen (hetgeen ruimer is dan alleen maar bankrekeningen) die deze cliënten bij hen aanhouden.

“US indicia” zijn onder meer:

voor natuurlijke personen:

  • Amerikaanse nationaliteit of verblijfplaats in US of Greencard;
  • geboorteplaats in de US;minstens 1 adres in de US;
  • telefoonnummer in de US;
  • opdracht van een buitenlandse financiële rekening naar een rekening in de US;
  • een volmacht op een financiële rekening voor een persoon met adres in de US.

voor rechtspersonen:

  • indien gevestigd in US of zetel in US;
  • indien adres in de US (exploitatiezetel, postadres).

Buitenlandse financiële instellingen die niet deelnemen aan FATCA of de FATCA-verplichtingen niet correct naleven, ondergaan een 'financiële' sanctie in de vorm van de bronheffing van 30 % op het gros van de betalingen van Amerikaanse oorsprong aan de financiële instellingen in kwestie (ongeacht of deze betalingen voor eigen rekening of voor rekening van hun cliënten worden ontvangen).

Hoe kan men de bronheffing vermijden?
Teneinde de FATCA-verplichtingen te voldoen en bijgevolg de 30% bronheffing te vermijden, dient gebruik gemaakt te worden van de verschillende formulieren die ter zake door de Amerikaanse fiscus werden opgesteld. In het geval van een Belgische begunstigde van US inkomsten of een cliënt met een financiële rekening bij een niet-Amerikaanse financiële instelling, zijn de formulieren W-9 (voor Amerikaanse burgers), W-8BEN-E (voor niet-Amerikaanse entiteiten) en W-8BEN (voor niet-Amerikaanse privé-personen) de meest voorkomende. Voor het vervolledigen van deze formulieren kan het in bepaalde gevallen ook aangewezen zijn om een US belastingnummer aan te vragen. De aanvraag van dergelijk belastingnummer maakt een buitenlandse persoon of entiteit niet automatisch belastingplichtig in de US. Integendeel, dergelijk nummer kan zelfs noodzakelijk zijn om bepaalde vrijstellingen op basis van het toepasselijke dubbelbelastingverdrag te kunnen claimen.

Via het invullen van deze formulieren kwalificeert men zich onder de FATCA-wetgeving. Een correcte invulling van de voornoemde formulieren en bijgevolg juiste kwalificatie van een buitenlandse (rechts)persoon is dan ook essentieel om de 30% bronheffing te vermijden. In principe is de ‘uitbetaler’ van inkomsten of gelden van Amerikaanse oorsprong of desgevallend de niet-Amerikaanse financiële instelling verantwoordelijk voor de correcte toepassing van de FATCA-wetgeving en de eventuele inhouding.

De ‘uitbetaler' of de niet-Amerikaanse financiële instelling kan dan ook aansprakelijk worden gesteld bij foutieve niet-inhouding. Bijgevolg is het niet uit te sluiten dat deze laatsten er bij de kleinste onduidelijkheid of onregelmatigheid inzake de FATCA-formaliteiten veiligheidshalve voor zullen opteren om de bronheffing toch in te houden. Indien de bronheffing onterecht werd ingehouden, bestaat de mogelijkheid om onder bepaalde voorwaarden de terugvordering van de bronheffing aan te vragen bij de Amerikaanse fiscus. Hierbij dient wel vermeld te worden dat dergelijke procedure enorm lang kan aanslepen en tevens de nodige kosten met zich mee zal brengen. Het is dan ook sterk aan te raden om voorafgaand de nodige FATCA-formaliteiten te vervolledigen teneinde te vermijden dat men later via een lange en kostelijke procedure de 30% bronheffing moet proberen terug te vorderen.

In de huidige mondiale samenleving waarbij financiële transacties met US personen of entiteiten niet meer kunnen worden weggedacht is het aldus uitermate belangrijk om voldoende voorbereid te zijn op de impact die de FATCA-wetgeving kan hebben op financieel vlak, zowel voor professionele spelers als voor particulieren.

Zoals voorheen reeds vermeld is het toepassingsgebied van deze wetgeving zeer ruim zodat iedereen vroeg of laat met de FATCA-wetgeving te maken kan krijgen. Het tijdig en correct invullen van de betreffende formulieren is hierbij dan ook van het grootste belang om te vermijden dat er veiligheidshalve, maar onterecht, 30 % bronheffing wordt ingehouden.

Een interessante manier om kapitaal voordeliger te verkrijgen?
De Belgische fiscale behandeling van de afkoop van Nederlandse pensioenen in eigen beheer
Nog net voor het einde van het jaar heeft de belastingadministratie eindelijk de knoop doorgehakt en een circulaire gepubliceerd.
Nieuwe fiscale spelregels
De nieuwe wetgeving inzake autofiscaliteit: de motor op volle toeren
Traditiegetrouw staat de maand januari in België in teken van de auto. Het autosalon lokt jaarlijks 100.000en autoliefhebbers naar de Heizel. Dit jaar staan niet enkel de nieuwste automodellen in de schijnwerpers, maar ook de nieuwe wetgeving inzake autofiscaliteit gaat met de aandacht lopen. Immers op kerstdag van vorig jaar werd de nieuwe Wet tot hervorming van de vennootschapsbelasting bekrach
Wie moet deze kassa nu verplicht gebruiken?
De lang verwachte circulaire inzake de witte kassa gepubliceerd
Over het geregistreerd kassasysteem (de "witte kassa") is de laatste jaren al veel inkt gevloeid. In ruil voor een tariefverlaging voor restaurant- en cateringdiensten naar 12 % (i.p.v. 21 % - dranken uitgezonderd), werd vereist dat horecazaken met een geregistreerd kassasysteem zouden gaan werken om zo de fraude in de sector tegen te gaan. De vraag stelde zich de laatste jaren voornamelijk wie
Eenvoudig en flexibel bonus toekennen
De winstpremie sinds 1 januari 2018
De nieuwe winstpremie geeft ondernemingen de mogelijkheid om op een eenvoudige en flexibele wijze een deel van hun winst als bonus toe te kennen aan hun werknemers. De werknemers ontvangen een premie, die neerkomt op ofwel een vastgestelde som ofwel een percentage van hun loon, zonder dat aan de betrokken werknemer een stemrecht in de onderneming wordt toegekend. Begrip winstpremie en voorwaard
Verlaagd tarief vennootschapsbelasting: voordeel of nadeel voor de belastingplichtige?
Een nieuwe vereiste rond minimumbezoldiging
Het Zomerakkoord, gedeeltelijk vertaald in de Wet tot hervorming van de vennootschapsbelasting van 25 december 2017 (gepubliceerd in het Belgische Staatsblad van 29 december 2017), introduceert een verlaagd tarief vennootschapsbelasting dat tegen aanslagjaar 2021 daalt tot 25%. Onder welbepaalde voorwaarden kan een kleine vennootschap zelfs genieten van een verlaagd tarief van 20% op haar eerste s
Een aantal gereglementeerde beroepen werden afgeschaft
Afschaffing beroepsbekwaamheid in Vlaanderen: de gevolgen op een rijtje
Volgens de huidige vestigingswetgeving in België/Vlaanderen moet elke kmo, natuurlijke persoon of rechtspersoon die een handelsactiviteit wenst uit te oefenen, de nodige ondernemersvaardigheden bewijzen.
Vier actiepunten uitvoerig toegelicht
De invloed van de ATAD-richtlijn(en) op het zomerakkoord
Het is inmiddels geen nieuws meer dat het zomerakkoord de Belgische vennootschapsbelasting grondig zal hervormen. De voorgestelde hervormingen zoals opgenomen in de voorbereidende teksten van de Programmawet en de Relancewet werden op 27 oktober goedgekeurd in de Ministerraad. Het wetsontwerp van de Programmawet werd op 6 november 2017 door de regering ingediend in de Kamer van Volksvertegenwoordi
Het begrip, de invoering en de loonbetaling nader toegelicht
Glijdende uurroosters: eindelijk een wettelijk kader
Sinds de invoering van de wet kan de onderneming ervoor kiezen om een glijdend uurrooster in te voeren. 
Het decembervoorschot & het optioneel btw-stelsel komen aan bod
Kort btw-nieuws
Het decembervoorschot voor kwartaalaangevers.  Btw-belastingplichtigen die periodieke maandaangiften indienen, zijn al langer gekend met het fenomeen van het decembervoorschot. Binnenkort zullen ook de kwartaalindieners voor de eerste keer met deze verplichting rekening moeten houden. In het kader van een verdere vereenvoudiging van de btw-regelgeving en –administratie besliste de minister
De gevolgen van een onjuiste of onvolledige inschrijving
De noodzaak van een correcte inschrijving in de kruispuntenbank voor ondernemingen
Elke onderneming heeft er belang bij haar  inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) up to date te houden. De KBO is een centraal register van de FOD economie waarin alle basisgegevens van ondernemingen en hun vestigingseenheden worden verwerkt. De gegevens in de KBO worden verspreid naar de verschillende overheidsdiensten (BTW, RSZ, belastingkantoren,….).  Wie moet z

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief