Doelgroepverminderingen RSZ: bent u nog mee?

Ingevolge de 6e staatshervorming werden de gewesten bevoegd voor de persoonsgebonden doelgroepverminderingen van de werkgeversbijdragen voor de sociale zekerheid. Vlaanderen heeft ervoor gekozen om het systeem van de doelgroepen te vereenvoudigen, waardoor een aantal bestaande maatregelen zijn verdwenen en er nieuwe doelgroepverminderingen werden uitgewerkt voor jongeren en ouderen. De federale doelgroepvermindering voor eerste aanwervingen werden verder uitgebreid. Graag zetten wij hierbij de voornaamste doelgroepverminderingen nog even op een rij. Wij beperken ons in deze bijdrage tot de federale en Vlaamse regelgeving.

Federale Doelgroepverminderingen – eerste aanwervingen
Sinds 1 januari 2016 genieten nieuwe werkgevers voor de aanwerving van hun eerste werknemer tussen 1 januari 2016 en 31 december 2020 een onbeperkte vrijstelling van sociale bijdragen. Voor de volgende vijf werknemers bestaan er doelgroepverminderingen die beperkt zijn in de tijd. Vanaf 1 januari 2017 werden de bedragen van de doelgroepverminderingen voor de aanwerving van een derde tot de zesde werknemer verhoogd waarbij zij daarenboven ook voor een langere tijd worden toegekend.

Levenslange vrijstelling voor een eerste aanwerving
Het moet gaan om de eerste aanwerving door een nieuwe werkgever. Om in aanmerking te komen voor een vrijstelling voor een eerste aanwerving mag de werkgever:

  • Ofwel nog nooit personeel hebben tewerkgesteld, d.w.z. nooit onderworpen zijn geweest aan de RSZ voor tewerkstelling van werknemers;
  • Ofwel niet onderworpen zijn geweest aan de RSZ wetgeving in de loop van de vier kwartalen voorafgaand aan het kwartaal waarin de eerste werknemer wordt aangeworven.

Indien deze voorwaarde is vervuld dan zal de RSZ nagaan of de werkgever met een andere werkgever geen ‘technische bedrijfseenheid’ uitmaakt. De vrijstelling eerste aanwerving moet immers steeds betrekking hebben om een echte extra aanwerving in de technische bedrijfseenheid, en zal nooit worden toegekend voor de vervanging van een werknemer binnen dezelfde technische bedrijfseenheid.

De volledige vrijstelling van de basis werkgeversbijdragen RSZ voor de eerste aanwerving geldt voor onbepaalde duur.

  • Het gaat om een volledige vrijstelling van de basisbijdragen. Bepaalde bijzondere bijdragen blijven evenwel verschuldigd (vb. kwartaalbijdrage jaarlijkse vakantie, jaarlijkse bijdrage jaarlijkse vakantie, speciale bijdrage arbeidsongevallen, etc.). Deze bijzondere bijdragen zijn afhankelijk van het contract (bediende/arbeid), de grootte en de aard van de onderneming (met of zonder handels-of industrieel doel), en de sector waarin deze actief is.
  • De vrijstelling voor de eerste werknemer is niet gepersonaliseerd. De aanwerving van de allereerste werknemer opent het recht op de vrijsteling. Het is vervolgens aan de werkgever om elk kwartaal de werknemer aan te duiden waarvoor hij de vrijstelling inroept. Het is dan ook best mogelijk dat de werknemer die oorspronkelijk het recht opende, niet meer in dienst is. In praktijk bekijkt het sociaal secretariaat per kwartaal hoe deze vrijstelling kan worden geoptimaliseerd.

Uitbreiding doelgroepvermindering eerste aanwervingen
Met de invoering van de vrijstelling voor de eerste aanwerving werden de bestaande doelgroepverminderingen uitgebreid van vijf naar zes werknemers. Concreet wil dat zeggen dat de forfaits en het aantal kwartalen waarin de bestaande doelgroepvermindering vóór 1 januari 2016 werd toegepast voor de eerste tot de vijfde werknemer integraal werd doorgeschoven naar de tweede tot de zesde werknemer. Vanaf 1 januari 2017 worden de bedragen voor de verminderingen verhoogd en voor een langere tijd toegekend.
 

Vanaf 1 januari 2017 Kwartaal 1 tot 5 Kwartaal 6 tot 9 Kwartaal 10 tot 13 Vanaf kwartaal 14 tot ...
1e werknemer Volledige vrijstelling basisbijdragen gedurende de volledige tewerkstellingsperiode die aanvangt op een datum gelegen tussen 1 januari 2016 en 31 december 2020
2e werknemer €1.550 €1.050 €450 0
3e werknemer €1.050 €1.050 €450 0
4e werknemer €1.050 €1.050 €450 0
5e werknemer €1.050 €1.050 €450 0
6e werknemer €1.050 €1.050 €450 0


Deze nieuwe regeling heeft uitwerking met ingang van 1 januari 2017. De werkgever die daarvoor al genoot van een bijdragevermindering in het kader van deze doelgroepvermindering, kan verder gebruik maken van de oude regeling (zoals van toepassing op 31 december 2016).

Tussenkomst in de kosten van het sociaal secretariaat
Daarnaast heeft een nieuwe werkgever die aansluit bij een erkend sociaal secretariaat recht op een tussenkomst van € 36,45 per kwartaal voor de kwartalen dat hij een doelgroepvermindering voor een eerste werknemer aanvraagt. Elk kwartaal dat de werkgever een voordeel voor een eerste aanwerving geniet, kan er van deze tussenkomst genoten worden.

Gewestelijke Doelgroepverminderingen – Persoonsgebonden doelgroepverminderingen
Vlaanderen heeft er voor gekozen om nieuwe doelgroepverminderingen uit te werken voor de aanwerving van jongeren (<25jaar), van  ouderen (55+jaar) en van personen met een arbeidsbeperking (VOP-premie).

De invoering van deze nieuwe doelgroepverminderingen gaat gepaard met een drastische vereenvoudiging waarbij een aantal bestaande maatregelen zijn verdwenen vanaf 1 januari 2016 of 1 januari 2017, zoals bijvoorbeeld de Activa, Activa Start, Activa Handicap, de tewerkstellingspremie 50+ en de doelgroepvermindering voor herstructurering. Als overgangsmaatregel geldt hier een uitdoofscenario, nl. dat de toegekende voordelen die lopen op de datum van afschaffing verder blijven lopen tot uiterlijk 31 december 2018.

Doelgroepvermindering voor jonge werknemers
Deze nieuwe doelgroepvermindering komt ter vervanging van de doelgroepvermindering voor erg laaggeschoolde, laaggeschoolde en middengeschoolde jongeren en jongeren van minder dan 19 jaar.

Concreet bestaat de nieuwe doelgroepvermindering uit 2 afzonderlijke verminderingen:

De doelgroepvermindering voor jonge werknemers – middengeschoolden en laaggeschoolden:

  • Laaggeschoolden jongeren mogen geen diploma of getuigschrift secundair onderwijs 2e leerjaar 3egraad hebben. De VDAB attesteert en bepaalt wie in aanmerking komt. Via een elektronische flux geeft de VDAB het studieniveau door aan de RSZ;
  • Middengeschoolde jongeren mogen hoogstens een diploma of getuigschrift  secundair onderwijs, 2de leerjaar 3de graad of gelijkwaardig hebben. VDAB attesteert en bepaalt wie in aanmerking komt. Via elektronische flux heeft de VDAB het studieniveau door aan de RSZ.

De doelgroepvermindering voor jonge werknemers – leerlingen alternerend leren en DBSO-jongeren (deeltijds beroeps secundair onderwijs) met een deeltijdse arbeidsovereenkomst:

  • Leerlingen alternerend leren zoals bedoeld in artikel 1bis van het Koninklijk Besluit van 28 november 1969;
  • Jongeren in het deeltijds beroeps secundair onderwijs die in uitvoering van bepaalde alternerende opleidingen verbonden zijn met een deeltijdse arbeidsovereenkomst

Wat is nu het bedrag van deze verminderingen?

  • De doelgroepvermindering voor de tewerkstelling tijdens de opleiding bedraagt € 1.000 per kwartaal, voor het 1e tot het 7e kwartaal tijdens de duur van hun tewerkstelling. Na afloop van de opleiding als leerling kan de werkgever beroep doen op de vermindering jonge werknemers – middengeschoolden en laaggeschoolden waarbij de kwartalen dat deze vermindering genoten werd niet meetellen voor de vermindering laag- en middengeschoolden.
  • De doelgroepvermindering voor de tewerkstelling van laaggeschoolden jonge werknemers (<25 jaar) bedraagt € 1.150 per kwartaal voor kwartaal 1 tot 7.
  • De doelgroepvermindering voor tewerkstelling van middengeschoolden jonge werknemers (<25 jaar) bedraagt € 1.000 per kwartaal voor kwartaal 1 tot 7.

Wat zijn de voorwaarden om deze doelgroepverminderingen te kunnen genieten?

  • De indienstnames na 1 juli 2016 van jongeren tot 25 jaar die werkzaam zijn in of afhangen van een vestigingseenheid in Vlaanderen.
  • Het referteloonkwartaalloon van de jonge werknemer is lager dan de vastgestelde loongrens:
    - € 7.500 gedurende het kwartaal van indiensttreding en de 3 daaropvolgende kwartalen;
    - € 8.100 gedurende de daaropvolgende 4 kwartalen.
  • De laag- en middengeschoolde jongeren, evenals de DBSO-jongeren moeten een elektronisch dossier (portfolio) bij de VDAB samenstellen.

Doelgroepvermindering oudere werknemers
Deze nieuwe doelgroepvermindering komt in de plaats van de bestaande doelgroepvermindering voor ouderen. Het bedrag van de doelgroepvermindering hangt af van de leeftijd van de werknemer (+55 jaar) en of het gaat om een indienstname of een voortgezette tewerkstelling.  

Doelgroepvermindering voor de indienstneming van oudere niet-werkende werkzoekenden:

  • Een forfaitaire vermindering van € 1.150 voor kwartaal 1 tot 7 als de aangeworven werknemer op de laatste dag van het kwartaal van indienstneming minimaal 55 jaar is en de leeftijd van 60 jaar nog niet heeft bereikt;
  • Een forfaitaire vermindering van € 1.500 voor kwartaal 1 tot 7 als de aangeworven werknemer op de laatste dag van het kwartaal van indienstneming minimaal 60 jaar is en de pensioenleeftijd nog niet heeft bereikt.

Doelgroepvermindering voor oudere zittende werknemers:

  • Een forfaitaire vermindering van € 600 als de oudere zittende werknemer op de laatste dag van het kwartaal minimaal 55 jaar is;
  • Een forfaitaire vermindering van € 1.150 als de oudere zittende werknemer op de laatste dag van het kwartaal minstens 60 jaar is.

Wat zijn de voorwaarden om van deze doelgroepvermindering te kunnen genieten?

  • Deze is pas van toepassing vanaf 1 juli 2017 en beperkt tot werkgevers uit de privésector.
  • Oudere niet-werkende werkzoekende werknemers mogen gedurende de 4 kwartalen voorafgaand aan de indienstname niet bij dezelfde werkgever in dienst zijn geweest en moeten ingeschreven zijn als niet- werkende werkzoekende bij de VDAB.
  • Het refertekwartaalloon van de oudere werknemer van het lopende kwartaal moet lager zijn dan 13.400 EUR.

Vlaamse ondersteuningspremie (VOP)
De reeds bestaande Vlaamse ondersteuningspremie (VOP) blijft behouden, maar werd verder uitgebreid tot werknemers uit de sociale economie en zelfstandigen in bijberoep. De VOP is bedoeld enerzijds voor werkgevers ter compensatie van het rendementsverlies van een werknemer met een arbeidshandicap en anderzijds om de integratie van die werknemer in het arbeidscircuit te bevorderen. De premie is een percentage van het geplafonneerd referteloon en wordt normaal gezien gedurende twintig kwartalen toegekend vanaf het kwartaal van aanvraag en dit volgens onderstaand schema:

  • Kwartaal 1-5: 40%
  • Kwartaal 6-9: 30%
  • Kwartaal 10-20: 20%

Het referteloon is gelijk aan het brutoloon vermeerderd met de gewone werkgeversbijdragen RSZ en verminderd met de RSZ-vermindering. Bij een voltijdse tewerkstelling wordt het referteloon bovendien geplafonneerd tot het dubbele van het gewaarborgd gemiddeld minimummaandinkomen.

Aanwervingsincentive voor langdurig werkzoekenden
De nieuwe Vlaamse aanwervingsincentive voor langdurig werkzoekenden werd ingevoerd bij KB van 17 februari 2017 en is in werking getreden vanaf 1 maart 2017. Deze aanwervingsincentive vervangt de werkuitkering en de doelgroepvermindering eerder bekend onder de naam ‘activaplan’. De aanwervingsincentive zal door de VDAB worden toegekend aan ondernemingen die aan bepaalde voorwaarden voldoen:

  • De aanwerving van een niet-werkende werkzoekende die op het ogenblik van zijn indienstneming minstens 2 jaar als niet-werkende werkzoekende is ingeschreven en minstens 25 jaar en hoogstens 54 jaar is;
  • Er wordt een arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur afgesloten;
  • De werknemer wordt tewerkgesteld in een exploitatie van het Vlaams Gewest.

De aanwervingsincentive wordt in twee schijven uitbetaald:

  • Max. € 1.250 bij een voortdurende tewerkstelling van 3 maanden;
  • Max. € 3.000 bij een voortdurende tewerkstelling van 12 maanden.

Bij een deeltijdse tewerkstelling wordt deze subsidie pro rata toegekend. De onderneming moet de aanvraag indienen binnen de 3 maanden na de indiensttreding. Voor aanwervingen tussen 1 januari 2017 en 1 maart 2017 moet de aanvraag vóór 1 juni 2017 worden ingediend. 

Besluit

De invoering van de nieuwe doelgroepverminderingen ten gevolge van de zesde staatshervorming maakt een aanzienlijke vereenvoudiging uit van het bestaande doelgroepvermindering systeem. Ingevolge deze herstructurering verdwijnen namelijk de Activa, ActivaStart, Activa Handicap, de tewerkstellingspremie 50 + en de doelgroepvermindering voor herstructureringen. De toegekende voordelen onder deze oude systemen die lopen op datum van de afschaffing, lopen wel verder tot uiterlijk 31 december 2018.

Een interessante manier om kapitaal voordeliger te verkrijgen?
De Belgische fiscale behandeling van de afkoop van Nederlandse pensioenen in eigen beheer
Nog net voor het einde van het jaar heeft de belastingadministratie eindelijk de knoop doorgehakt en een circulaire gepubliceerd.
Nieuwe fiscale spelregels
De nieuwe wetgeving inzake autofiscaliteit: de motor op volle toeren
Traditiegetrouw staat de maand januari in België in teken van de auto. Het autosalon lokt jaarlijks 100.000en autoliefhebbers naar de Heizel. Dit jaar staan niet enkel de nieuwste automodellen in de schijnwerpers, maar ook de nieuwe wetgeving inzake autofiscaliteit gaat met de aandacht lopen. Immers op kerstdag van vorig jaar werd de nieuwe Wet tot hervorming van de vennootschapsbelasting bekrach
Wie moet deze kassa nu verplicht gebruiken?
De lang verwachte circulaire inzake de witte kassa gepubliceerd
Over het geregistreerd kassasysteem (de "witte kassa") is de laatste jaren al veel inkt gevloeid. In ruil voor een tariefverlaging voor restaurant- en cateringdiensten naar 12 % (i.p.v. 21 % - dranken uitgezonderd), werd vereist dat horecazaken met een geregistreerd kassasysteem zouden gaan werken om zo de fraude in de sector tegen te gaan. De vraag stelde zich de laatste jaren voornamelijk wie
Eenvoudig en flexibel bonus toekennen
De winstpremie sinds 1 januari 2018
De nieuwe winstpremie geeft ondernemingen de mogelijkheid om op een eenvoudige en flexibele wijze een deel van hun winst als bonus toe te kennen aan hun werknemers. De werknemers ontvangen een premie, die neerkomt op ofwel een vastgestelde som ofwel een percentage van hun loon, zonder dat aan de betrokken werknemer een stemrecht in de onderneming wordt toegekend. Begrip winstpremie en voorwaard
Verlaagd tarief vennootschapsbelasting: voordeel of nadeel voor de belastingplichtige?
Een nieuwe vereiste rond minimumbezoldiging
Het Zomerakkoord, gedeeltelijk vertaald in de Wet tot hervorming van de vennootschapsbelasting van 25 december 2017 (gepubliceerd in het Belgische Staatsblad van 29 december 2017), introduceert een verlaagd tarief vennootschapsbelasting dat tegen aanslagjaar 2021 daalt tot 25%. Onder welbepaalde voorwaarden kan een kleine vennootschap zelfs genieten van een verlaagd tarief van 20% op haar eerste s
Een aantal gereglementeerde beroepen werden afgeschaft
Afschaffing beroepsbekwaamheid in Vlaanderen: de gevolgen op een rijtje
Volgens de huidige vestigingswetgeving in België/Vlaanderen moet elke kmo, natuurlijke persoon of rechtspersoon die een handelsactiviteit wenst uit te oefenen, de nodige ondernemersvaardigheden bewijzen.
Vier actiepunten uitvoerig toegelicht
De invloed van de ATAD-richtlijn(en) op het zomerakkoord
Het is inmiddels geen nieuws meer dat het zomerakkoord de Belgische vennootschapsbelasting grondig zal hervormen. De voorgestelde hervormingen zoals opgenomen in de voorbereidende teksten van de Programmawet en de Relancewet werden op 27 oktober goedgekeurd in de Ministerraad. Het wetsontwerp van de Programmawet werd op 6 november 2017 door de regering ingediend in de Kamer van Volksvertegenwoordi
Het begrip, de invoering en de loonbetaling nader toegelicht
Glijdende uurroosters: eindelijk een wettelijk kader
Sinds de invoering van de wet kan de onderneming ervoor kiezen om een glijdend uurrooster in te voeren. 
Het decembervoorschot & het optioneel btw-stelsel komen aan bod
Kort btw-nieuws
Het decembervoorschot voor kwartaalaangevers.  Btw-belastingplichtigen die periodieke maandaangiften indienen, zijn al langer gekend met het fenomeen van het decembervoorschot. Binnenkort zullen ook de kwartaalindieners voor de eerste keer met deze verplichting rekening moeten houden. In het kader van een verdere vereenvoudiging van de btw-regelgeving en –administratie besliste de minister
De gevolgen van een onjuiste of onvolledige inschrijving
De noodzaak van een correcte inschrijving in de kruispuntenbank voor ondernemingen
Elke onderneming heeft er belang bij haar  inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) up to date te houden. De KBO is een centraal register van de FOD economie waarin alle basisgegevens van ondernemingen en hun vestigingseenheden worden verwerkt. De gegevens in de KBO worden verspreid naar de verschillende overheidsdiensten (BTW, RSZ, belastingkantoren,….).  Wie moet z

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief