Nieuw Vlaams huurdecreet in de steigers

De Vlaamse Regering keurde op 14 juli 2017 het voorontwerp van het Huurdecreet goed. Hiermee wil Vlaanderen meer rechtszekerheid bieden in de contractuele relatie tussen huurder en verhuurder. In afwachting van de behandeling van het Huurdecreet door het Vlaams Parlement, zetten we alvast een aantal nieuwigheden uit het voorontwerp in de kijker.

Naar een ruimer toepassingsveld: “een voor bewoning bestemd goed of een deel ervan”
Een belangrijk verschil met de federale Woninghuurwet is dat het nieuwe Huurdecreet niet alleen van toepassing zal zijn op de huur van woningen, bestemd tot hoofdverblijfplaats, maar ook op de huur van studentenkamers en -woningen, op niet-permanente huurvormen zoals tweede verblijven en vakantie-woningen, en zelfs op de verhuring van bepaalde roerende goederen, zoals caravans en woonboten. Dit heeft tot gevolg dat de huurder, traditioneel de beschermde partij, van een caravan de relevante bepalingen van het Huurdecreet zal kunnen inroepen zelfs indien deze niet in het huurcontract werden opgenomen.

Nieuwe verplichte vermeldingen in het huurcontract
Naast de klassieke vermeldingen zoals de identiteit van alle contracterende partijen, de begindatum van de overeenkomst, de omschrijving van alle ruimtes en gedeelten van het gebouw die het voorwerp van de verhuur zijn en het bedrag van de huur (opgelegd door art. 1bis van de Woninghuurwet), wil het Vlaams Huurdecreet een aantal nieuwe elementen invoeren die verplicht moeten worden opgenomen. Het gaat om (i) het rijksregisternummer van de betrokken natuurlijke personen, (ii) de maatschappelijke zetel van de betrokken rechtspersonen, (iii) de exacte duur van de overeenkomst en (iv) de regeling inzake kosten en lasten. De registratie van de huurovereenkomst zal worden geweigerd indien deze elementen niet worden vermeld.

Verzekeringen
Op vlak van verzekeringen wordt de aansprakelijkheid van de huurder uitgebreid tot brand- én waterschade. De huurder wordt ook bovendien wettelijk verplicht een brandverzekering af te sluiten voor de huurwoning die zowel brand- als waterschade dekt.

Afschaffing van de verplichte toevoeging van de “wettelijke bijlage”
Voor elk van de drie gewesten is een standaardbijlage verplicht bij ieder huurcontract. Die bijlage geeft de huurder en verhuurder uitleg over een aantal belangrijke aspecten van het woninghuurrecht. Deze verplichting wordt in Vlaanderen opnieuw afgeschaft. De Vlaamse Regering zal een nieuwe toelichtende nota bij haar nieuwe Huurdecreet uitwerken. Vanuit de praktijk is het o.i. raadzaam deze bijlage alsnog over te maken aan de huurder, zodat deze geïnformeerd is over diens rechten en plichten.

De huurwaarborgregeling
De maximale huurwaarborg wordt – met uitzondering voor studentenkamers - opnieuw van twee naar drie maanden gebracht. De huurwaarborg onder de vorm van een bankwaarborg wordt geschrapt. Naast de traditionele overschrijving op een geblokkeerde bankrekening op naam van de huurder, worden twee nieuwe huurwaarborgvormen voorgesteld: een persoonlijke borgstelling door een derde, voor de volledige duur van de lopende huur, dan wel een zakelijke zekerheidsinstelling bij een financiële instelling op naam van de huurder.

Opzegmogelijkheid van kortlopende huurovereenkomsten
Vernieuwend is dat het voorontwerp erin voorziet dat ook huurovereenkomsten van korte duur, bijv. van twee jaar, door de huurder kunnen worden opgezegd. Daarbij geldt een opzegtermijn van drie maanden en dient er ook een opzeggingsvergoeding te worden betaald, waarvan het maximumbedrag in het decreet wordt vastgelegd. De Vlaamse Regering wil zo komaf maken met de rechtsonzekerheid die hierover vandaag bestaat: de Woninghuurwet laat vervroegde opzegging van kortlopende huurcontracten door de huurder immers niet toe, terwijl bepaalde rechtspraak zich hierin soepeler opstelt en vindt dat de huurder dit recht toch moet kunnen uitoefenen. Het spreekt voor zich dat we de verdere ontwikkelingen op de voet volgen en dat we ons aan deze nieuwe regelgeving zullen aanpassen. 

Waardering vruchtgebruik
Nu ook klopjacht op verkoop van vruchtgebruik?
In voorgaande edities is al geschreven over de waardering van het vruchtgebruik bij de verwerving van onroerende goederen, maar er duiken de laatste tijd ook regelmatig berichten op over controles op de waardering van het vruchtgebruik bij de doorverkoop. De rechtspraak heeft echter tot nu toe het standpunt van de belastingplichtige gevolgd. Situatieschets Er is sinds enkele jaren heel wat te
De arbeidsmarkt van de toekomst
Flexibel onbelast (bij)verdienen
In België kennen we drie wettelijke sociale statuten, (i) de werknemer, (ii) de zelfstandige en (iii) de ambtenaar. Evenwel wordt vaak de vraag gesteld of deze opdeling nog afgestemd is op de snel evoluerende arbeidsmarkt waarin flexibiliteit vereist wordt en er heel wat mensen kiezen voor een ‘freelance–statuut’ of verscheidene statuten wensen te combineren. Voka pleitte in dit kader re
Vlabel spreekt verzoenende taal
Zorgt de daling van de Vlaamse verkooprechten voor een stijging van de kosten bij aankoop vruchtgebruik?
De recente tariefdaling (naar 7,00%) voor aankopen van gezinswoningen gaat gepaard met een aantal voorwaarden. Zo moet de koper een natuurlijk persoon zijn.
Belangrijke gevolgen voor burgerlijke vennootschappen en tijdelijke handelsvennootschappen
Hervorming van het ondernemingsrecht
De wet van 15 april 2018 houdende hervorming van het ondernemingsrecht treedt in werking op 1 november 2018. Deze wet introduceert een nieuw en ruim begrip “onderneming”. Hieronder worden enkele in het oog springende gevolgen toegelicht.  De burgerlijke vennootschap verdwijnt  Vanaf 01 november 2018 verdwijnt het onderscheid tussen de burgerlijke en de handelsvennootschap uit het
Wat zijn de gevolgen?
Vlabel teruggefloten door Raad van State inzake de gesplitste verkrijging en inschrijving van blote eigendom en vruchtgebruik
Na een jarenlange betwisting tussen belastingplichtigen en Vlabel, heeft de Raad van State het standpunt van Vlabel vernietigd.
Beperking van het aantal vennootschapsvormen
Help, mijn vennootschapsvorm bestaat binnenkort niet meer!
Het WVV is op komst Op 4 juni 2018 werd het “wetsontwerp tot invoering van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen” ingediend in de kamer, waarmee we aan de vooravond staan van de grootste hervorming van het vennootschapsrecht sinds de invoering van de gecoördineerde wetten op de handelsvennootschappen de dato 30 november 1935. Deze grondige hervorming van het vennootschapsrecht g
Is uw organisatie meldingsplichtig?
Goed begonnen is half werk: Bereid uw organisatie voor op de go live van het UBO-register
Op 31 oktober 2018 gaat het register van uiteindelijke begunstigden (het “UBO-register”) live. Wij overlopen voor u waar uw organisatie mee rekening moet houden. 
Één van de actiepunten van de ATAD-richtlijn
Impact invoering Belgische CFC wetgeving: de facto verstrenging van de transfer pricing regels?
Vanaf 1 januari 2019 (aanslagjaar 2020) zal in België, omwille van de implementatie van de ATAD-richtlijn1, de nieuw te introduceren CFC-regel in werking treden. Deze nieuwe wetgeving dient in het ruimere kader van het Zomerakkoord en de hervormingen in de Belgische vennootschapsbelasting geplaatst te worden, die net zoals de CFC-wetgeving mede voortvloeien uit de reeds ruim besproken implementat
Een kort overzicht
Wat te verwachten op (nationaal) btw-vlak?
Ondanks het feit dat velen onder ons nog in zomer(-vakantie)modus verkeren, staan we in dit artikel graag toch al eens even stil bij de btw-wijzigingen die we (mogelijks) in de nabije toekomst mogen verwachten. Het betreft hier een kort overzicht. Voor een diepgaandere toelichting kunnen jullie uiteraard steeds contact opnemen met ons btw-team.  Vouchers (1 januari 2019)  In juni 201
Afhankelijk van de aard en herhaling van de overtreding
Boeteschalen vastgelegd voor de niet-naleving van de transfer pricing documentatieplicht
Vanaf aanslagjaar 2017, meer bepaald sinds de inwerkingtreding van de verplichte transfer pricing documentatieplicht, werd onmiddellijk opgenomen dat er vanaf een tweede overtreding waarbij men niet voldoet aan de transfer pricing verplichtingen een boete kan opgelegd worden gaande  van 1.250 EUR tot 25.000 EUR (Artikel 445, §3 Wetboek Inkomstenbelastingen 1992). De schalen van de administra
Hoe aftrekbaar zijn uw restaurantkosten?Download de fiscale gids

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief