Nieuw Vlaams huurdecreet in de steigers

De Vlaamse Regering keurde op 14 juli 2017 het voorontwerp van het Huurdecreet goed. Hiermee wil Vlaanderen meer rechtszekerheid bieden in de contractuele relatie tussen huurder en verhuurder. In afwachting van de behandeling van het Huurdecreet door het Vlaams Parlement, zetten we alvast een aantal nieuwigheden uit het voorontwerp in de kijker.

Naar een ruimer toepassingsveld: “een voor bewoning bestemd goed of een deel ervan”
Een belangrijk verschil met de federale Woninghuurwet is dat het nieuwe Huurdecreet niet alleen van toepassing zal zijn op de huur van woningen, bestemd tot hoofdverblijfplaats, maar ook op de huur van studentenkamers en -woningen, op niet-permanente huurvormen zoals tweede verblijven en vakantie-woningen, en zelfs op de verhuring van bepaalde roerende goederen, zoals caravans en woonboten. Dit heeft tot gevolg dat de huurder, traditioneel de beschermde partij, van een caravan de relevante bepalingen van het Huurdecreet zal kunnen inroepen zelfs indien deze niet in het huurcontract werden opgenomen.

Nieuwe verplichte vermeldingen in het huurcontract
Naast de klassieke vermeldingen zoals de identiteit van alle contracterende partijen, de begindatum van de overeenkomst, de omschrijving van alle ruimtes en gedeelten van het gebouw die het voorwerp van de verhuur zijn en het bedrag van de huur (opgelegd door art. 1bis van de Woninghuurwet), wil het Vlaams Huurdecreet een aantal nieuwe elementen invoeren die verplicht moeten worden opgenomen. Het gaat om (i) het rijksregisternummer van de betrokken natuurlijke personen, (ii) de maatschappelijke zetel van de betrokken rechtspersonen, (iii) de exacte duur van de overeenkomst en (iv) de regeling inzake kosten en lasten. De registratie van de huurovereenkomst zal worden geweigerd indien deze elementen niet worden vermeld.

Verzekeringen
Op vlak van verzekeringen wordt de aansprakelijkheid van de huurder uitgebreid tot brand- én waterschade. De huurder wordt ook bovendien wettelijk verplicht een brandverzekering af te sluiten voor de huurwoning die zowel brand- als waterschade dekt.

Afschaffing van de verplichte toevoeging van de “wettelijke bijlage”
Voor elk van de drie gewesten is een standaardbijlage verplicht bij ieder huurcontract. Die bijlage geeft de huurder en verhuurder uitleg over een aantal belangrijke aspecten van het woninghuurrecht. Deze verplichting wordt in Vlaanderen opnieuw afgeschaft. De Vlaamse Regering zal een nieuwe toelichtende nota bij haar nieuwe Huurdecreet uitwerken. Vanuit de praktijk is het o.i. raadzaam deze bijlage alsnog over te maken aan de huurder, zodat deze geïnformeerd is over diens rechten en plichten.

De huurwaarborgregeling
De maximale huurwaarborg wordt – met uitzondering voor studentenkamers - opnieuw van twee naar drie maanden gebracht. De huurwaarborg onder de vorm van een bankwaarborg wordt geschrapt. Naast de traditionele overschrijving op een geblokkeerde bankrekening op naam van de huurder, worden twee nieuwe huurwaarborgvormen voorgesteld: een persoonlijke borgstelling door een derde, voor de volledige duur van de lopende huur, dan wel een zakelijke zekerheidsinstelling bij een financiële instelling op naam van de huurder.

Opzegmogelijkheid van kortlopende huurovereenkomsten
Vernieuwend is dat het voorontwerp erin voorziet dat ook huurovereenkomsten van korte duur, bijv. van twee jaar, door de huurder kunnen worden opgezegd. Daarbij geldt een opzegtermijn van drie maanden en dient er ook een opzeggingsvergoeding te worden betaald, waarvan het maximumbedrag in het decreet wordt vastgelegd. De Vlaamse Regering wil zo komaf maken met de rechtsonzekerheid die hierover vandaag bestaat: de Woninghuurwet laat vervroegde opzegging van kortlopende huurcontracten door de huurder immers niet toe, terwijl bepaalde rechtspraak zich hierin soepeler opstelt en vindt dat de huurder dit recht toch moet kunnen uitoefenen. Het spreekt voor zich dat we de verdere ontwikkelingen op de voet volgen en dat we ons aan deze nieuwe regelgeving zullen aanpassen. 

Tax & Legal Services
Inbreng van vastgoed in uw vennootschap: aan 0% of aan 10% registratiebelasting?
Het gebeurt regelmatig dat een bedrijfsleider beslist om een onroerend goed in brengen in zijn vennootschap. Dit kan dan zowel gaan over onroerend goed dat bedrijfsmatig gebruikt wordt in de onderneming, dan wel over privé-vastgoed. In tegenstelling tot een verkoop van onroerend goed, is het niet steeds zo dat er (in Vlaanderen) 10% registratiebelasting verschuldigd is. Wat zijn nu de precieze
Tax & Legal Services
De verzekeringsgift: nieuw “Vlaanderenschokkend” standpunt van de Vlaamse Belastingdienst
Sinds 1 januari 2015 heeft het Vlaamse Gewest - ingevolge de regionalisering van de fiscaliteit - een verruimde bevoegdheid op vlak van registratie- en erfbelasting. Uit de administratieve standpunten die de Vlaamse Belastingdienst op haar website publiceert, blijkt een eigenzinnige invulling van deze bevoegdheid. Zo nam de Vlaamse Belastingdienst bijvoorbeeld recent de vroeger geaccepteerde figuu
Tax & Legal Services
Benut de resterende opleidings- en adviessubsidies in uw kmo-portefeuille voor 31/12/2015
Iedere kmo heeft in 2015 recht op een subsidiebudget van €2.500 voor opleidingen en/of advies. Indien u dit budget nog niet of slechts gedeeltelijk gebruikt heeft, dan heeft u nog tot eind december de kans om deze subsidie te gebruiken. Ook als u de opleiding wenst te volgen in 2016. Moore Stephens Consulting biedt zowel het opleidings- als adviesluik aan: Opleiding CIMCIL is het onafhankeli
Tax & Legal Services
In welke mate zal de start van het nieuwe jaar gevolgen hebben voor onze portemonnee?
Zoals reeds vermeld in onze speciale editie van Informatief heeft de tax shift gedeeltelijk vorm gekregen in het wetsontwerp houdende bepalingen ter versterking van jobcreatie en koopkracht. Aangezien de finale wet op dit ogenblik op zich laat wachten wensen wij in deze editie toch al even stil te staan bij de ‘belangrijkste’ wijzigingen in de personen- en de vennootschapsbelasting die in prin
Tax & Legal Services
Wat verandert er in 2016 in het btw-landschap?
De komst van het nieuwe jaar zal ook een aantal wijzigingen in het btw-landschap met zich meebrengen. Hieronder zetten we voor u op een rij welke nieuwe maatregelen vanaf 1 januari 2016 in werking zullen treden. 1. Verhoging drempel kleine ondernemingen naar 25.000 euro Iets meer dan anderhalf jaar geleden werd de drempel reeds verhoogd van 5.580 euro naar 15.000 euro, maar vanaf 1 janua
Tax & Legal Services
Boetes en belastingverhogingen voor niet ingediende fiscale fiches en aangiften bedrijfsvoorheffing
Uit onderzoek door de fiscus is gebleken dat elk jaar ongeveer 5.000 schuldenaars van bedrijfsvoorheffing geen aangifte of een foutieve aangifte indienen en de bedrijfsvoorheffing niet of niet volledig betalen. Bovendien worden ongeveer 20.000 fiscale fiches niet correct en niet tijdig ingediend. Begin november 2015 publiceerde de FOD Financiën daarom het bericht dat zij  nu een actie lan
Tax & Legal Services
BTW-plicht bestuurders-rechtspersonen: uitstel tot 1 april 2016
Vorig jaar werd aangekondigd dat de keuze voor bestuurders rechtspersonen om hun bestuurdersvergoedingen al dan niet aan btw te onderwerpen zou worden ingetrokken. In principe dienen rechtspersonen die als bestuurder, zaakvoerder of vereffenaar van een vennootschap optreden, hun handelingen vanaf 1 januari 2016 aan btw te onderwerpen (normaal reeds vanaf 1 januari 2015, maar de inwerkingtreding we
Tax & Legal Services
De revalorisatiecoëfficiënt voor huurinkomsten van het aanslagjaar 2016 (inkomsten 2015) is (eindelijk) bekend
Jaarlijks wordt de revalorisatiecoëfficiënt vastgelegd die bepaalt welk deel van de huurinkomsten die een bedrijfsleider geniet die zijn gebouw verhuurt aan zijn vennootschap, als beroepsinkomen dient aan te geven. Die coëfficiënt is eindelijk bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad van 6 november 2015 (KB van 29 oktober 2015 tot wijziging van het artikel 1 van het KB/WIB92 op het stuk van
Tax & Legal Services
Fiscale regeling co-ouderschap
Fiscaal co-ouderschap heeft betrekking op ouders die geen deel uitmaken van hetzelfde gezin. Bijgevolg kunnen ouders die een feitelijk gezin vormden, wettelijk samenwonenden of getrouwde ouders die gescheiden zijn of die gescheiden zijn van tafel en bed terugvallen op deze regeling. Wanneer ouders beslissen niet verder samen te leven heeft dit gevolgen met betrekking tot de fiscale voordelen be
Tax & Legal Services
Invordering van onbetwiste schuldvorderingen: vereenvoudigde procedure!
Uit een studie van het handelsinformatiekantoor Graydon en de KU Leuven in maart van dit jaar, over de perceptie van de voornaamste oorzaken voor een faillissement, blijkt dat tot 25% van de faillissementen in België te wijten zouden zijn aan laattijdige betalingen. De meest voorkomende reden waarom dat gebeurt, is uiteraard omdat bedrijfsklanten het financieel moeilijk hebben. Maar deze slechte
Hoe aftrekbaar zijn uw restaurantkosten?Download de fiscale gids

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief