Belangrijke wijzigingen in de verplichtingen voor maatschappen

De op 27 april 2018 gepubliceerde wet over de hervorming van het ondernemingsrecht brengt een aantal wijzigingen aan in het wetboek van vennootschappen en in het wetboek van economisch recht. Deze nieuwe regelgeving treedt in werking op 1 november 2018. Ook voor de maatschappen zullen er  enkele regels wijzigen. Hoewel er nog verduidelijkingen zullen worden gepubliceerd, geven wij hieronder reeds de krachtlijnen mee.  

Wijzigingen in het wetboek van vennootschappen
Een eerste louter terminologische aanpassing bestaat erin dat de maatschap niet langer “Société de droit commun” zal heten in het Frans, maar wel “société simple”. Van groter belang zal de afschaffing zijn van het onderscheid tussen de vennootschappen met handelsdoel en de vennootschappen met burgerlijk doel, hiermee valt ook het onderscheid tussen de commerciële en de burgerlijke maatschap weg. Als gevolg hiervan zullen de vennoten van een maatschap hoofdelijk verbonden blijven tegenover derden voor alle schulden van de maatschap.  

Wijzigingen in het wetboek van economisch recht (WER)
Daar waar de burgerlijke maatschap voorheen niet als een “onderneming” beschouwd werd, zullen maatschappen onder het nieuwe recht voortaan ook als “ondernemingen” beschouwd worden. De kwalificatie als “onderneming” heeft echter een aantal consequenties, die al vrij snel merkbaar zullen worden, doordat er nieuwe verplichtingen van toepassing zullen zijn op de (zaakvoerders van) maatschappen.

  • Inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO)
    Vanaf 1 november 2018 zullen nieuwe maatschappen zich voor de aanvang van hun activiteit moeten registreren bij de KBO via een ondernemingsloket. Maatschappen die reeds bestaan, moeten echter nog niet onmiddellijk in actie schieten. Pas uiterlijk op 30 april 2019 dienen zij zich te registreren in de KBO, tenzij de Koning alsnog zou beslissen deze datum te vervroegen…  
  • Onderwerping aan boekhoudkundige verplichtingen
    Voortaan zullen maatschappen verplicht een boekhouding moeten voeren. Afhankelijk van hun omzet kan dit volgens vereenvoudigd schema dan wel volgens een dubbele boekhouding. Als de omzet  minder bedraagt dan € 500.000, kan het vereenvoudigd schema worden toegepast. Overstijgt de omzet dit grensbedrag, dan wordt een volledige dubbele boekhouding verplicht.  Uit onze praktijk weten we dat vele maatschappen vandaag reeds een eenvoudige boekhouding voeren en een jaarrekening opstellen. Mogelijks volstaan enkele kleine ingrepen om te voldoen aan de wettelijke verplichtingen. 

De nieuwe verplichting geldt in principe vanaf 1 november 2018, behoudens voor reeds bestaande maatschappen. Bestaande maatschappen dienen aan deze verplichting te voldoen vanaf het eerste volledige boekjaar dat aanvangt na het verstrijken van een termijn van zes maanden, te rekenen vanaf 1 november 2018. Voor de maatschappen die een boekjaar voeren volgens het kalenderjaar, is het eerste “boekhoudplichtige” jaar aldus 2020 (behoudens andere datum bij koninklijk besluit). 

Momenteel is het nog onduidelijk of de maatschappen hun jaarrekening ook zullen moeten publiceren. De verwijzing in artikel III.90 van het WER, naar het Wetboek van Vennootschappen, is op dit punt onduidelijk. Het wetboek van vennootschappen legt de verplichting tot publicatie enkel op aan de rechtspersonen en dus niet aan de maatschappen. Voorlopig nemen wij dan ook aan dat ook in het nieuwe recht geen publicatieverplichting zal gelden. 

Besluit
Het staat vast dat deze nieuwe wetgeving een effect zal hebben in de praktijk van de maatschap. Wij houden u dan ook op de hoogte van verdere ontwikkelingen.

Een boeiende uiteenzetting rond MBI, opnieuw in oktober
Management Buy-In: spannend én uitdagend
Op Donderdag 7 juni organiseerde Moore Stephens Belgium in de Drongense S.M.A.K lounge, in samen werking met 3W Executive Interim Management alsook met onze partners Sherpa Law en het Business Coaches Network, een interactieve lezing omtrent Management Buy-In (MBI). Filip Van de Vliet kwam zijn persoonlijke Management Buy-In ervaring delen. Lars Raedschelders gaf meer duiding over de financieri
De vastgoedplanning verkeert in woelige wateren
Waardering vruchtgebruik: in volle (R)evolutie?
Er wordt de laatste jaren veel gezegd en geschreven over de waardering van vruchtgebruik en waar het fiscale schoentje knelt. Hieronder geven we een overzicht van de problematiek inzake waardering, de huidige tendensen  en  werpen we ook een blik op toekomstige vastgoedplanning. Waardering vruchtgebruik Waardering van vruchtgebruik: een wereld in verandering Vruchtgebruik is één
De 'use and enjoyment" regels concreet toegelicht
Goederenvervoer en daarmee nauw samenhangende diensten: nieuwe regels verduidelijkt in een circulaire
Op 31 oktober 2017 werd (oud) KB nr. 57, dat handelt over de plaats van de dienst voor goederenvervoerdiensten en daarmee samenhangende diensten, vervangen door een nieuw KB.  Dat KB trad in werking op 23 november 2017. Het verduidelijkt het oude KB deels en voert daarnaast een nieuwe regel in. Teneinde de (nieuwe) regels te verduidelijken en te bespreken, heeft de fiscus op 31 mei 2018 in da
Het verschil in behandeling wordt weggewerkt
VAA onroerende goederen: fiscus legt zich (voorlopig) neer bij rechtspraak
De FOD Financiën publiceerde op 15 mei 2018 een circulaire 2018/C/57 met betrekking tot de forfaitaire waardering van het voordeel van alle aard.
UBO (Ultimate Beneficial Owner): de uiteindelijke begunstigden
Het UBO-register: nieuwe informatieverplichtingen op komst voor het bestuursorgaan van uw vennootschap
Door invoeging van artikelen 14/1 en 14/2 in het Wetboek van vennootschappen zijn alle vennootschappen er voortaan toe gehouden toereikende, accurate en actuele informatie over hun "uiteindelijke begunstigden" (ook wel “Ultimate Beneficial Owner” of “UBO” genoemd) in te winnen en bij te houden en te registreren in het nieuwe “UBO-register”: een centraal register waarin gegevens worde
De krachtlijnen op een rijtje
Onroerende verhuur met btw: vanaf 1 oktober 2018!
  Hoewel het nog maar een wetsontwerp is en dus nog onderhevig kan zijn aan wijzigingen, willen we toch al de krachtlijnen meegeven van de nakende revolutie in het btw landschap: onroerende verhuur met optie tot onderwerping aan btw. Historiek Van oudsher is de verhuur van onroerende goederen in principe vrijgesteld van btw (artikel 44 §3, 2° W.BTW). Er zijn slechts enkele, spe
De invoering van het huwelijksvermogensrecht
Einde van het finaal verrekenbeding of alsnog nieuw leven?
Over het finaal verrekenbeding is de laatste jaren al veel stof opgewaaid. Nadat het Hof van Cassatie in 2017 besliste in het voordeel van de belastingplichtige dat de vordering aftrekbaar was in het kader van de verschuldigde successierechten, heeft de Vlaamse decreetgever de fiscus een handje toegestoken door middel van een wetswijziging. 1. Wat is een finaal verrekenbeding en hoe werkt
Sneller systeemrisico's detecteren
Zonder Legal Entity Identifier doet uw bedrijf geen beurstransacties in 2018
Sinds 3 januari 2018 dient elke rechtspersoon die financiële instrumenten aan-of verkoopt te beschikken over een Legal Entity Identifier of kort LEI. 1. Legal Entity Identifier Een LEI is een unieke alfanumerieke code met 20 tekens waarmee elke juridische entiteit die actief is op de (al dan niet internationale) financiële markten op snelle wijze kan worden geïdentificeerd. De LEI st
Ook de ongelijke behandeling wordt onder de loep genomen
Voordeel alle aard bewoning: hoe anticiperen op het hoger of lager scenario?
De discriminatie met betrekking tot het voordeel van alle aard voor huisvesting is al meermaals aan bod gekomen. Meer bepaald betreft dit de ongelijke behandeling van dezelfde voordelen als het gaat om een terbeschikkingstelling door een eenmanszaak dan wel een terbeschikkingstelling door een rechtspersoon. In de meest voorkomende gevallen is het voordeel vanwege een vennootschap fiscaal zomaar ev
Om zo financiële last te verminderen
Starterskorting op sociale bijdragen voor zelfstandigen
De starterskorting is een onderdeel van het zomerakkoord en is ingegaan op 1 april 2018. Via deze weg wil de regering de financiële last van startende zelfstandigen, die bij het begin van hun activiteit vaak lage inkomsten hebben, verminderen en zo het ondernemerschap stimuleren.  Welke zelfstandigen komen in aanmerking?  De kortingsmaatregel geldt voor alle startende zelfstandigen

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief