Belangrijke wijzigingen in de verplichtingen voor maatschappen

De op 27 april 2018 gepubliceerde wet over de hervorming van het ondernemingsrecht brengt een aantal wijzigingen aan in het wetboek van vennootschappen en in het wetboek van economisch recht. Deze nieuwe regelgeving treedt in werking op 1 november 2018. Ook voor de maatschappen zullen er  enkele regels wijzigen. Hoewel er nog verduidelijkingen zullen worden gepubliceerd, geven wij hieronder reeds de krachtlijnen mee.  

Wijzigingen in het wetboek van vennootschappen
Een eerste louter terminologische aanpassing bestaat erin dat de maatschap niet langer “Société de droit commun” zal heten in het Frans, maar wel “société simple”. Van groter belang zal de afschaffing zijn van het onderscheid tussen de vennootschappen met handelsdoel en de vennootschappen met burgerlijk doel, hiermee valt ook het onderscheid tussen de commerciële en de burgerlijke maatschap weg. Als gevolg hiervan zullen de vennoten van een maatschap hoofdelijk verbonden blijven tegenover derden voor alle schulden van de maatschap.  

Wijzigingen in het wetboek van economisch recht (WER)
Daar waar de burgerlijke maatschap voorheen niet als een “onderneming” beschouwd werd, zullen maatschappen onder het nieuwe recht voortaan ook als “ondernemingen” beschouwd worden. De kwalificatie als “onderneming” heeft echter een aantal consequenties, die al vrij snel merkbaar zullen worden, doordat er nieuwe verplichtingen van toepassing zullen zijn op de (zaakvoerders van) maatschappen.

  • Inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO)
    Vanaf 1 november 2018 zullen nieuwe maatschappen zich voor de aanvang van hun activiteit moeten registreren bij de KBO via een ondernemingsloket. Maatschappen die reeds bestaan, moeten echter nog niet onmiddellijk in actie schieten. Pas uiterlijk op 30 april 2019 dienen zij zich te registreren in de KBO, tenzij de Koning alsnog zou beslissen deze datum te vervroegen…  
  • Onderwerping aan boekhoudkundige verplichtingen
    Voortaan zullen maatschappen verplicht een boekhouding moeten voeren. Afhankelijk van hun omzet kan dit volgens vereenvoudigd schema dan wel volgens een dubbele boekhouding. Als de omzet  minder bedraagt dan € 500.000, kan het vereenvoudigd schema worden toegepast. Overstijgt de omzet dit grensbedrag, dan wordt een volledige dubbele boekhouding verplicht.  Uit onze praktijk weten we dat vele maatschappen vandaag reeds een eenvoudige boekhouding voeren en een jaarrekening opstellen. Mogelijks volstaan enkele kleine ingrepen om te voldoen aan de wettelijke verplichtingen. 

De nieuwe verplichting geldt in principe vanaf 1 november 2018, behoudens voor reeds bestaande maatschappen. Bestaande maatschappen dienen aan deze verplichting te voldoen vanaf het eerste volledige boekjaar dat aanvangt na het verstrijken van een termijn van zes maanden, te rekenen vanaf 1 november 2018. Voor de maatschappen die een boekjaar voeren volgens het kalenderjaar, is het eerste “boekhoudplichtige” jaar aldus 2020 (behoudens andere datum bij koninklijk besluit). 

Momenteel is het nog onduidelijk of de maatschappen hun jaarrekening ook zullen moeten publiceren. De verwijzing in artikel III.90 van het WER, naar het Wetboek van Vennootschappen, is op dit punt onduidelijk. Het wetboek van vennootschappen legt de verplichting tot publicatie enkel op aan de rechtspersonen en dus niet aan de maatschappen. Voorlopig nemen wij dan ook aan dat ook in het nieuwe recht geen publicatieverplichting zal gelden. 

Besluit
Het staat vast dat deze nieuwe wetgeving een effect zal hebben in de praktijk van de maatschap. Wij houden u dan ook op de hoogte van verdere ontwikkelingen.

Een kort overzicht
Wat te verwachten op (nationaal) btw-vlak?
Ondanks het feit dat velen onder ons nog in zomer(-vakantie)modus verkeren, staan we in dit artikel graag toch al eens even stil bij de btw-wijzigingen die we (mogelijks) in de nabije toekomst mogen verwachten. Het betreft hier een kort overzicht. Voor een diepgaandere toelichting kunnen jullie uiteraard steeds contact opnemen met ons btw-team.  Vouchers (1 januari 2019)  In juni 201
Afhankelijk van de aard en herhaling van de overtreding
Boeteschalen vastgelegd voor de niet-naleving van de transfer pricing documentatieplicht
Vanaf aanslagjaar 2017, meer bepaald sinds de inwerkingtreding van de verplichte transfer pricing documentatieplicht, werd onmiddellijk opgenomen dat er vanaf een tweede overtreding waarbij men niet voldoet aan de transfer pricing verplichtingen een boete kan opgelegd worden gaande  van 1.250 EUR tot 25.000 EUR (Artikel 445, §3 Wetboek Inkomstenbelastingen 1992). De schalen van de administra
Wat zijn de gevolgen?
Vlabel teruggefloten door Raad van State inzake de gesplitste verkrijging en inschrijving van blote eigendom en vruchtgebruik
Na een jarenlange betwisting tussen belastingplichtigen en Vlabel, heeft de Raad van State het standpunt van Vlabel vernietigd.
Er worden maar liefst 31 vragen beantwoord
FAQ rond de aftrek voor innovatie-inkomsten gepubliceerd
Op 26 juli 2018 publiceerde de FOD Financiën op Fisconet - u kan zich gratis registreren om de FAQ te raadplegen - de langverwachte FAQ met betrekking tot de aftrek voor innovatie-inkomsten. Sinds de wet van 9 februari 2017 tot invoering van de aftrek voor innovatie-inkomsten volgt aldus nu de eerste bijkomende commentaar bij de wetsbepalingen van art. 205/1 t.e.m. 205/4 Wetboek Inkomsten
De belangrijkste wijzigingen voor u opgelijst
Onroerende verhuur met btw | versie 2.0
Het wetsontwerp van 30 maart 2018 werd na advies van de Raad van State nog op diverse punten aangepast en op 31 juli 2018 ingediend bij het Parlement. Hieronder geven we de belangrijkste wijzigingen mee. Optie tot verhuring van gebouwen met btw  Basisvoorwaarden De basisvoorwaarden om de optie tot verhuur van een gebouw met btw te kunnen uitoefenen blijven ongewijzigd: Het moet g
Het verschil in behandeling wordt weggewerkt
VAA onroerende goederen: fiscus legt zich (voorlopig) neer bij rechtspraak
De FOD Financiën publiceerde op 15 mei 2018 een circulaire 2018/C/57 met betrekking tot de forfaitaire waardering van het voordeel van alle aard.
Een boeiende uiteenzetting rond MBI, opnieuw in oktober
Management Buy-In: spannend én uitdagend
Op Donderdag 7 juni organiseerde Moore Stephens Belgium in de Drongense S.M.A.K lounge, in samen werking met 3W Executive Interim Management alsook met onze partners Sherpa Law en het Business Coaches Network, een interactieve lezing omtrent Management Buy-In (MBI). Filip Van de Vliet kwam zijn persoonlijke Management Buy-In ervaring delen. Lars Raedschelders gaf meer duiding over de financieri
De vastgoedplanning verkeert in woelige wateren
Waardering vruchtgebruik: in volle (R)evolutie?
Er wordt de laatste jaren veel gezegd en geschreven over de waardering van vruchtgebruik en waar het fiscale schoentje knelt. Hieronder geven we een overzicht van de problematiek inzake waardering, de huidige tendensen  en  werpen we ook een blik op toekomstige vastgoedplanning. Waardering vruchtgebruik Waardering van vruchtgebruik: een wereld in verandering Vruchtgebruik is één
De 'use and enjoyment' regels concreet toegelicht
Goederenvervoer en daarmee nauw samenhangende diensten: nieuwe regels verduidelijkt in een circulaire
Op 31 oktober 2017 werd (oud) KB nr. 57, dat handelt over de plaats van de dienst voor goederenvervoerdiensten en daarmee samenhangende diensten, vervangen door een nieuw KB.  Dat KB trad in werking op 23 november 2017. Het verduidelijkt het oude KB deels en voert daarnaast een nieuwe regel in. Teneinde de (nieuwe) regels te verduidelijken en te bespreken, heeft de fiscus op 31 mei 2018 in da
UBO (Ultimate Beneficial Owner): de uiteindelijke begunstigden
Het UBO-register: nieuwe informatieverplichtingen op komst voor het bestuursorgaan van uw vennootschap
Door invoeging van artikelen 14/1 en 14/2 in het Wetboek van vennootschappen zijn alle vennootschappen er voortaan toe gehouden toereikende, accurate en actuele informatie over hun "uiteindelijke begunstigden" (ook wel “Ultimate Beneficial Owner” of “UBO” genoemd) in te winnen en bij te houden en te registreren in het nieuwe “UBO-register”: een centraal register waarin gegevens worde
Hoe aftrekbaar zijn uw restaurantkosten?Download de fiscale gids

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief